Bazylika Mariacka. Tak wyglądają organy po 7-letniej rewitalizacji [ZDJĘCIA]

fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

Po siedmiu latach rewitalizacji w bazylice Mariackiej w Krakowie rozbrzmiały organy główne. Instrument posiada 62 głosy, w tym 8 zabytkowych. Podczas prezentacji mogliśmy zobaczyć, jak wygląda z bliska.

Proces rewitalizacji organów rozpoczął się w 2015 roku i dotyczył trzech instrumentów piszczałkowych. 8-głosowy pozytyw Tomasza Falla z końca XIX wieku został oddany w 2016 roku. Natomiast dwa lata później zakończył się remont organów chórowych w prezbiterium. 14-głosowy instrument pochodzi z 1912 roku, a jego wykonawcą jest Kazimierz Żebrowski.

Organy główne odzyskały blask

Najdłużej, bo niemal 7 lat, trwała rewitalizacja organów głównych. Przebudowy oraz gruntownej konserwacji podjęła się austriacka firma Rieger Orgelbau. Zabytkowy prospekt organowy rozbudowano o dwie wieże, a całość uzupełniono o elementy snycerskie. Do swojego pierwotnego kształtu powróciła empora.

Organy posiadają 62 głosy, w tym 8 zabytkowych. Zachowane zostały np. najstarsze głosy Flet Major 8’ oraz Flet Minor 4’ pochodzące z 1800 roku. Instrument obsługiwany jest przez 4-manuałowy stół gry, który umożliwia równoczesną grę na organach w prezbiterium.

Rewitalizacja sprawiła, że organy zyskały nowe brzmienie, dzięki któremu możliwe jest wykonywanie zarówno barokowych utworów, jak i współczesnych. W trakcie prac odnowiono także przestrzeń otaczającą instrumenty.

„Król instrumentów”

14 maja odbyło się uroczyste poświęcenie nowych organów głównych bazyliki Mariackiej w Krakowie. Mszy św. koncelebrowanej przewodniczył metropolita krakowski arcybiskup Marek Jędraszewski.

– Organy piszczałkowe, które stanowią charakterystykę muzycznej modlitwy w Kościele łacińskim to – wg Mozarta – król instrumentów. Jako tradycyjny instrument muzyczny, którego brzmienia ceremoniom kościelnym dodaje majestatu, a umysły wiernych porywa do Boga i spraw niebieskich należy je mieć w wielkim poszanowaniu – mówił na początku liturgii ks. Dariusz Raś.

Metropolita krakowski podziękował zaś tym, którzy siedem lat temu podjęli decyzję o budowie organów, ich wykonawcom i ofiarodawcom. Podczas homilii podkreślił, iż ten królewski instrument służy wysławianiu Boga poprzez muzykę, co stanowi zapowiedź liturgii niebiańskiej.

Czytaj wiadomości ze swojej dzielnicy:

Stare Miasto
comments powered by Disqus