Naukowcy z pięciu polskich politechnik będą rozwijać dotychczasowe sposoby i poszukiwać nowych – przyjaznych dla ludzi i środowiska – metod ochrony przed hałasem drogowym.
Wyzwanie podejmują Politechnika Krakowska (lider konsorcjum) we współpracy z Politechnikami: Białostocką, Rzeszowską, Warszawską i Wrocławską – przy wsparciu finansowym z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju oraz Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. 1 października br. rozpoczynają realizację projektu „Innowacyjne metody redukcji hałasu drogowego i zasady ich stosowania – INREH”.
W finale prac zaproponują projektantom, wykonawcom i zarządcom dróg wytyczne i kompleksowe zestawy możliwych rozwiązań dla skutecznej ochrony przed hałasem, generowanym na drogach.
– Innowacją projektu będzie też próba wprowadzenia nowego podejścia do wyboru rozwiązań ochronnych w drogownictwie – metod łączonych ochrony z uwzględnieniem tzw. krajobrazu akustycznego – zapowiada dr hab. inż. Janusz Bohatkiewicz, prof. PK z Wydziału Inżynierii Lądowej Politechniki Krakowskiej, kierownik projektu INREH.
Hałas drogowy jest jednym z najbardziej niekorzystnych oddziaływań ruchu drogowego na zdrowie ludzi i środowisko.
– Najczęściej stosowanym zabezpieczeniem przed hałasem drogowym są obecnie ekrany przeciwhałasowe, stosowane w sytuacji, kiedy poziom głośności przekracza wartości dopuszczalne. Jest wiele przyczyn ich stosowania, m.in. szybkość budowy czy łatwe uzgodnienia budowlane. W wielu przypadkach stosowanie ekranów ma jednak ograniczony sens, a w niektórych powodują one wręcz negatywne oddziaływanie – począwszy od zakłóceń krajobrazu, monotonię drogową, zwiększone koszty utrzymania drogi, niebezpieczeństwo dla zwierząt (np. ptaków) aż po tragiczne w skutkach wypadki drogowe po zderzeniu z konstrukcją ekranu. Badania nad innymi metodami redukcji hałasu drogowego wskazują, że najskuteczniejsze są metody zmniejszania hałasu „u źródła”, a więc w miejscu, gdzie on powstaje – mówi prof. PK Janusz Bohatkiewicz.
W trosce o środowisko
Jak podkreślają przedstawiciele uczelni, celem projektu jest wskazanie efektywnych, zgodnych z zasadami zrównoważonego rozwoju rozwiązań dla redukcji hałasu drogowego na polskich drogach.
- Metody, które wskażemy dzięki projektowi INREH, będą zgodne z kryteriami społecznymi, środowiskowymi i ekonomicznymi w tym technicznymi, a więc zapewnią działania zrównoważone przy równoczesnym ograniczeniu kosztów. Zrealizujemy 9 zadań badawczych i zaproponujemy wytyczne dotyczące tzw. metod łączonych redukcji hałasu, czyli różnych zestawów metod i środków chroniących przed hałasem, których zastosowanie jest tańsze i bardziej skuteczne niż dotychczasowe rozwiązania – zapowiada Janusz Bohatkiewicz.
W ramach dziewięciu zadań badawczych specjaliści sprawdzą jak na poziom hałasu na drogach i wokół nich wpływają rożne czynniki m.in.: rodzaj i stopień zużycia nawierzchni drogowej, zieleń jako element łagodzący oddziaływanie hałasu, różne rodzaje ekranów przeciwhałasowych, trwałość akustyczna i techniczna dróg, hałaśliwość urządzeń dylatacyjnych na mostach, sposoby aktywne ochrony przed hałasem.