Decydują o metrze. „Kraków potrzebuje metra dla rozwoju cywilizacyjnego” [RELACJA]

fot. KRZYSZTOF KALINOWSKI
Na pierwszej powakacyjnej sesji Rady Miasta Krakowa prezydent Aleksander Miszalski zaprezentował plan budowy metra. W trakcie kampanii wyborczej zapowiadał, że drążenie tuneli rozpocznie się do 2028 r.
Relacja na żywo odświeża się automatycznie co 30 sekund.
12:04
Łukasz Szewczyk: – Na całej trasie pomiędzy Hutą, centrum a Bronowicami zostało wykonanych ponad 140 odwiertów. Kwestie geologiczne mamy bardzo dokładnie przeanalizowane. Decyzja środowiska jest dla wariantu premetra. Na etapie procedowania tej decyzji, średnica tunelu została powiększona, by w przyszłości mogły do niego wjechać wagony metra.
11:57
Na pytania radnych odpowiadał Stanisław Mazur. – Przedstawiliśmy, jak ma przebiegać metro w Krakowie. Poinformowaliśmy również, jakie będą koszty inwestycji. Przyszedłem do urzędu głównie dla zrealizowania tego projektu – mówił wiceprezydent. – Będziemy rozmawiać z instytucjami finansowymi, ale dopiero wtedy, kiedy będziemy wiedzieć, jakie będzie dofinansowanie rządowe – podkreślił.

11:48
Radny Drewnicki wywnioskował z zapowiedzi władz miasta, że urzędnicy wiedzą już, jakiego typu metro powstanie w Krakowie: czy będzie to ciężkie metro, czy lekkie. – Tak wnioskuję na podstawie tego, że podano koszty zakupu taboru – podkreślał. Przypomnijmy: długość całej pierwszej linii metra ma mieć ok. 26 km. Szacunkowy koszt realizacji to 13 mld zł, z kolei koszt zakupu taboru to 1,5 mld zł. – Kraków bez metra się udusi, zatka się – skwitował Drewnicki.
11:44
Michał Drewnicki, Prawo i Sprawiedliwość: – Kamień spadł mi z serca, bo jasno padło, że chcemy budować metro, a nie premetro, które de facto byłoby tramwajem. Poprzednik robił wszystko, by zbudować w mieście premetro. Cieszę się, że ta farsa w końcu się kończy.

11:40
Michał Starobrat: – Chciałbym, aby przedstawiono nam koszty utrzymania metra. Pytanie bowiem, czy miasto będzie na to stać? Dziękujemy za informację w sprawie metra. Mamy nadzieję, że na początku przyszłego roku pan prezydent będzie mógł się pochwalić czymś więcej.
11:34
– Liczymy na to, że na kolejnym spotkaniu dowiemy się jakichś konkretów jeśli chodzi o finansowanie – mówił radny Starobrat. Podkreślił, że budowa metra ma również duże znaczenie z punktu widzenia toczącej się wojny w Ukrainie. – Metro może być dodatkowym miejscem schronienia dla mieszkańców Krakowa w razie zagrożenia – podkreślał.
11:28
Michał Starobrat, Kraków dla Mieszkańców: – Zawnioskowałem o to, żeby raz na kwartał odbywała się dyskusja, dotycząca postępów prac nad budową metra. Niestety dziś nie dowiedzieliśmy się nic nowego, ale dobrze, że informacje zostały nam przekazane. Dobrze było przypomnieć, co dotychczas się działo. Dyskusja nie jest bezzasadna. Prace, które się toczyły dotychczas, toczyły się zbyt wolno. Mam obawy, że powołanie rady może znowu wydłużyć temat. Nie chodzi o to, żeby dyskutować cały czas na temat budowy metra, tylko byśmy szli do przodu.

11:27

– Kraków potrzebuje metra dla rozwoju cywilizacyjnego. To strategiczne i cywilizacyjne zadanie stojące przed władzami miasta – powiedział zastępca prezydenta Krakowa Stanisław Mazur.

11:24
Maciej Michałowski, radny Prawa i Sprawiedliwości: – Żałuję, że nie został przedstawiony harmonogram inwestycji. Spodziewałem się informacji o tym, jakie kroki będą czynione. Nie mamy harmonogramu, nie wiemy, która jednostka miejska będzie się zajmować budową metra. Inwestycja jest trudna, wymagająca drążenia tuneli. Problemów będzie podejrzewam milion. Czekamy na badania geologiczne.

11:23
11:22

– Padła jasna deklaracja, że miasto podjęło decyzję, że buduje metro na poważnie. To oznacza, że z jednej strony pokazaliśmy, co do tej pory już się wydarzyło, ale pokazaliśmy też dość szczegółowy harmonogram dalszych prac. Efektem ma być powstanie w Krakowie pierwszej linii metra, tej która biegnie ze wschodu na zachód. Długość tej linii to ok. 26 km, koszt 13,5 mld zł, a zakup taboru ok. 1,5 mld zł. Te zobowiązania dzisiaj padły i jesteśmy absolutnie zdeterminowani, by sprostać temu, co zadeklarowaliśmy – mówił wiceprezydent Stanisław Mazur w rozmowie z mediami po wystąpieniu na sesji.

11:18
Dominik Jaśkowiec przestrzegał przed realizacją metra w partnerstwie publiczno-prywatnym. Zapewniał, że metro jest Krakowowi potrzebne. – Nie wykorzystujmy tego tematu do zbijania kapitału politycznego – mówił Jaśkowiec.

Z mównicy wystąpił radny Maciej Michałowski z Prawa i Sprawiedliwości. – Jako klub jesteśmy za budową metra. Jest jednak dużo pytań i wątpliwości. Prezentacje, które tutaj były, zawierały mało informacji jeśli chodzi o harmonogram prac. Trzymam pana prezydenta za słowo jeśli chodzi o datę wbicia pierwszej łopaty – mówił Michałowski.
11:14
Poseł Koalicji Obywatelskiej Dominik Jaśkowiec: – Jeśli podejmujemy się takiej inwestycji, trzeba się liczyć z wieloma problemami dla mieszkańców. Będzie to oznaczało rozkopanie centrum Krakowa na kilka lat. Trzeba będzie wymienić rozmaite sieci, które biegną pod miastem. Mieszkańcy będą odczuwać skutki budowy. Oznacza to protesty społeczne. Będzie więc pokusa, by niektórzy politycy zbijali na tym kapitał. Mam zatem apel, szczgólnie do pana Łukasza Gibały: o porozumienie ponad podziałami. Pozostawmy budowę metra w rękach fachowców, a nie polityków.

11:13
Stanisław Mazur: – Czy Kraków stać na metro? To pytanie trzeba odwrócić: czy Kraków stać na nieposiadanie metra? To nie tylko coś, co szybko jeździ pod powierzchnią ziemi. To inny komfort życia. Jest wiele powodów, dla których metro trzeba budować.
11:12
Do końca przyszłego roku, Kraków powinien wybrać wykonawcę projektu pierwszego, 6-kilometrowego etapu. 

11:07
Wiceprezydent Krakowa zapowiedział, że powołana zostanie Rada Naukowo-Techniczna ds. budowy metra. – Zakładamy, że proces pozyskiwania uzgodnień jeśli chodzi o budowę centralnego odcinka metra zostanie zamknięty do końca 2025 roku – podkreślił.
11:01
Jak przekazał Łukasz Szewczyk, obecnie finalizowane są prace nad raportem oddziaływania inwestycji na środowisko. Z kolei wiceprezydent Stanisław Mazur zapewnił, że dużą rolę w zakresie budowy metra będą odgrywać krakowskie uczelnie.
10:57
Łukasz Szewczyk, dyrektor Zarządu Inwestycji Miejskich przypomniał, że w 2014 roku ponad 55 proc. mieszkańców opowiedziało się za budową metra w Krakowie. W lipcu tego samego roku prezydent powołał zespół zadaniowy ds. realizacji wyników referendum. W kolejnych latach ogłoszono przetarg na opracowanie studium rozwoju transportu miasta Krakowa, w tym budowy metra. Eksperci analizowali różne scenariusze.

10:54
Wiceprezydent Mazur: – Żyjemy w czasach zielonej transformacji. Chcemy żyć w zielonym mieście. Kiedy potoki pasażerskie schodzą pod ziemię, odzyskujemy wówczas przestrzeń pod zieleń. Takie możliwości daje nam metro. Jest również miastotwórczym procesem. Nie rozwiąże wszystkich problemów Krakowa, ale powinno być kręgosłupem komunikacyjnym miasta. Potrzebujemy autobusów, tramwajów, ścieżek rowerowych, ale potrzebujemy również metra.
10:50
Za proces budowy metra w Krakowie będzie odpowiedzialny wiceprezydent Stanisław Mazur. Aleksander Miszalski zapowiedział, że do sprawy trzeba podejść rozsądnie, bo na tę ważną inwestycję miasto wyda od 15 mld zł wzwyż.

Stanisław Mazur: – O metrze dyskutuje się od bardzo dawna. Metro jest bezpieczne, jest niekolizyjne, usprawni transport w Krakowie. Metro jest neutralne ekoligicznie.

10:49
Prezydent Miszalski zapowiedział, że w najbliższych dniach powoła radę konsultacyjno-naukową budowy metra w Krakowie, złożoną ze specjalistów z całej Polski.
10:45
Aleksander Miszalski: – Metro pomoże rozwiązać m.in. problem korków. Od referendum w 2014 roku proces nie postępował tak dynamicznie, jak można by oczekiwać. Pewne rzeczy zostały zrobione. Można było jednak zrobić więcej. W kampanii mówiłem, że metro będzie jednym z moich priorytetów. Jednak metro nie może być jedynym działaniem. Trzeba całościowo podejść do kwestii rozwoju transportu.

10:16

W sprawie budowy podziemnego bezkolizyjnego systemu transportu ma wypowiadać się prezydent Krakowa Aleksander Miszalski, jego zastępca Stanisław Mazur oraz dyrektor Zarządu Inwestycji Miejskich Łukasz Szewczyk.