Długa lista zmian na zakopiance. We wtorek utrudnienia w Gaju

Zdjęcie ilustracyjne fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

GDDKiA zapowiedziała na wtorek nowe utrudnienia w Gaju, w rejonie nowo budowanego węzła. Równocześnie otwarte zostały oferty na przebudowę w Libertowie, a na różnych etapach przygotowań jest jeszcze długa lista inwestycji.

W Gaju powstaje obecnie nowy węzeł, który ma usprawnić ruch i poprawić poziom bezpieczeństwa. To właśnie tam w najbliższy wtorek szykują się utrudnienia. – Zamkniemy prawy pas ruchu na jezdni prowadzącej w kierunku Myślenic. Ruch będzie prowadzony tylko jednym, lewym pasem. Obowiązuje ograniczenie prędkości 50 km/h – zapowiada Kacper Michna z małopolskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Pas ruchu zostanie zamknięty, by przeprowadzić prace związane z betonowaniem podpory pod wiadukt, który w przyszłości będzie przebiegał nad zakopianką. Planowany czas zamknięcia to dziewięć godzin (od 7 do 16).

W Gaju powstaje wiadukt nad DK7 o długości ponad 120 m. Na wiadukcie oprócz jezdni będzie też ciąg pieszy, pozwalający przemieszczać się pomiędzy ulicami Zadziele i Widokową. Dodatkowo powstaną pasy włączania na zakopiankę, chodniki o długości 750 m oraz nowa kanalizacja deszczowa.

Wykonawca zajmuje się obecnie betonowaniem podpory nr 4 wiaduktu i murów oporowych. Wcześniej przebudowana została jezdnia ul. Zadziele.

Libertów: 6 ofert w przetargu

GDDKiA poinformowała również o otwarciu ofert w przetargu na przebudowę zakopianki w Libertowie. Zgłosiło się sześć firm i wszystkie zmieściły się w budżecie, co daje szansę na szybkie rozstrzygnięcie przetargu i podpisanie umowy.

W ramach tej inwestycji powstanie m.in. tunel pod zakopianką i trzy kładki dla pieszych. Zostanie zlikwidowane skrzyżowanie zakopianki z ul. Góra Libertowska i ul. Świetlistą. Z drogi krajowej będzie można w tym miejscu skręcać tylko w prawo. W zamian za to pod zakopianką powstanie tunel o długości 52 m, który pozwoli na przejazd między wschodnią a zachodnią częścią Libertowa. Będzie on zlokalizowany niecały kilometr na południe od likwidowanego skrzyżowania. W tunelu będzie też ciąg pieszo-rowerowy. W okolicy likwidowanego skrzyżowania powstanie kładka, która zastąpi przejście dla pieszych.

Zostanie również zlikwidowany skręt w prawo z zakopianki w ul. Wesołą w Libertowie (jadąc od strony Krakowa) i skręt w prawo w ul. Parkową w Gaju (jadąc od strony Myślenic) oraz możliwości wyjazdu z tych ulic na DK7. Zamiast obecnego przejścia dla pieszych GDDKiA wybuduje kładkę. Odcięte od DK7 drogi gminne zostaną połączone z drogami łącznikowymi równoległymi do zakopianki.

GDDKiA zapowiada, że zostanie poprawiona i uzupełniona sieć dróg lokalnych, co pozwoli kierowcom na korzystanie z tunelu i wjazd na DK7 w kierunku Krakowa i Myślenic. Poszerzona zostanie droga łącznikowa po wschodniej stronie, wybudowane zostaną również dwa ronda. Poza dwiema wspomnianymi kładkami powstanie jeszcze trzecia, w okolicy obecnego przejścia w Libertowie przy skrzyżowaniu zakopianki z ul. Rumianą i ul. Przylesie – w miejscu obecnego przejścia dla pieszych.

Na realizację tej długiej listy prac trzeba będzie jednak poczekać – wykonawca będzie miał 39 miesięcy na zaprojektowanie i wykonanie prac, przy czym dodatkowo do okresu robót nie wlicza się okres zimowy od połowy grudnia do połowy marca.

Węzeł Kraków Południe

W samym Krakowie też szykują się zmiany, związane z przebudową węzła Kraków Południe. W lutym złożony został wniosek o wydanie decyzji środowiskowej. Projektant planuje powstanie na zakopiance estakady, na którą zostanie skierowany ruch tranzytowy z Krakowa i autostrady na południe. Ruch lokalny odbywałby się oddzielnymi drogami.

Sześć inwestycji

Poza wymienionymi powyżej, na samym odcinku do Myślenic GDDKiA planuje realizację jeszcze sześciu dużych inwestycji, które są na różnym etapie prac. W marcu złożone zostały wnioski o decyzje ZRID dla węzłów w Myślenicach i Krzyszkowicach. W Myślenicach wraz z planowanym węzłem łączącym ul. Sobieskiego z DK7 zostanie zbudowana kładka dla pieszych. W Krzyszkowicach powstanie tunel pod zakopianką, w którym będzie również wydzielone przejście dla pieszych.

W lutym złożony został wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla węzła w Jaworniku. Po jej uzyskaniu ruszą prace związane z przygotowaniem szczegółowego projektu budowlanego węzła.

Trwają prace nad przygotowaniem koncepcji przebudowy DK7 w Głogoczowie. Prowadzone są też prace projektowe nad kładkami w Mogilanach i w Głogoczowie. GDDKiA planuje wystąpić w tym roku z wnioskami o pozwolenia na budowę tych obiektów.

Bliżej Zakopanego

Wiele dzieje się także na dalszym odcinku drogi łączącej Kraków z Zakopanem. W przyszłym roku planowane jest oddanie do ruchu odcinka drogi krajowej nr 47 z Rdzawki do Nowego Targu. W minionym tygodniu informowaliśmy o przetargu na przygotowanie koncepcji poprawy przepustowości prawie 7-kilometrowego odcinka zakopianki między Nowym Targiem a Szaflarami.

O krok dalej są już przygotowania dotyczące pozostałego odcinka DK47, od Szaflar do ronda w Zakopanem. W styczniu podpisana została umowa na opracowanie dokumentacji projektowej. GDDKiA zakłada, że dokumenty dla budowy obydwu odcinków (Nowy Targ-Szaflary i Szaflary-Zakopane) powinny być gotowe w 2028 roku. Po tym terminie będzie możliwe rozpoczęcie prac budowlanych.

Więcej na ten temat pisaliśmy tutaj:

Nowy odcinek S7

Niezależnie od listy planowanych zmian na dotychczasowym odcinku zakopianki pomiędzy Krakowem a Myślenicami, GDDKiA przymierza się do budowy zupełnie nowego odcinka drogi ekspresowej S7. W tej sprawie również pojawiły się w ostatnich dniach nowe informacje:

Czytaj wiadomości ze swojej dzielnicy:

Swoszowice