Festiwal Sacrum Profanum. „Muzyka współczesna nie powstaje w próżni”

fot. LoveKraków.pl

Pięć dni, siedem koncertów i jeden spektakl. W środę startuje kolejna edycja festiwalu Sacrum Profanum. – Muzyka współczesna powstaje w kontinuum, a nie w próżni. W naszych koncertach przeplatamy utwory najnowsze z historycznymi. Jeśli będziemy zamykać się z muzyką współczesną na klasykę, to nie otworzymy publiczności na inne jej rodzaje – mówi Krzysztof Pietraszewski, kurator festiwalu.

19. edycja Sacrum Profanum upłynie pod hasłem „Dojrzałość”. W ciągu pięciu festiwalowych dni zaplanowano osiem wydarzeń. Koncerty odbędą się w Ice Kraków, auli Florianka, gdzie festiwal zawita ponownie po 10 latach i prywatnym mieszkaniu.

Inauguracja festiwalu odbędzie się w Teatrze Łaźnia Nowa, gdzie zostanie zaprezentowany spektakl „Purification” Katarzyny Kalwat i Agaty Zubel pod kierownictwem muzycznym Andrzeja Bauera.

– Spektakl jest szyty na miarę festiwalu, bo zajmie się różnymi przestrzeniami sceny, sztuki, artystów i naszego życia codziennego. Pokaże, jak te przestrzenie ze sobą dialogują. Łączenie codzienności ze sztuką jest połączeniem sacrum z profanum, dwóch przeciwności, o których dialog zabiegamy podczas festiwalu – mówi Krzysztof Pietraszewski.

Trzy kolory, koncert w mieszkaniu

Kolejne dni festiwalu to już koncerty. W czwartek w Ice Kraków odbędzie się inspirowany twórczością Krzysztofa Kieślowskiego koncert „Trzy kolory” w wykonaniu Apartment House. W jego trakcie zabrzmi zestawienie takich klasyków, jak Strawiński czy Messiaen ze współczesnym bohaterem awangardy, za jakiego uchodzi Jim O’Rourke.

Kolejny dzień festiwalowy to spotkanie pianistki Martyny Zakrzewskiej z wymagającą twórczością legendarnej krakowskiej kompozytorki Barbary Buczek w ramach „Akordów ezoterycznych”. Wydarzenie odbędzie się w prywatnym mieszkaniu.

W programie również koncert wypełniony twórczością Pawła Mykietyna, Agaty Zubel i Pawła Szymańskiego (Muzyka niedawna).

Sobota zostanie w całości poświęcona muzycznym interpretacjom twórczości Stanisława Lema (LEM: Lapidarna Ekspresja Moderny oraz Summa Lemmologiae), co wpisuje się w obchody 100. rocznicy jego urodzin.

Muzyczny finał

Niedzielny finał (3 października) to dwa koncerty: „~dojrzałość” i specjalny rocznicowy koncert Arditti Quartet.

– Koncerty „Trzy kolory” i „~dojrzałość” pokażą, że muzyka współczesna powstaje w kontinuum, a nie w próżni. W repertuar tych koncertów wpleciemy utwory najnowsze z właściwie już historycznymi. Bo trudno obecnie mówić o tym, że utwory powstałe w drugiej połowie XX wieku są nadal muzyką współczesną. Jeśli będziemy unikać takich zestawień, nigdy nie doprowadzimy do rozszerzenia publiczności Filharmonii i nie zaprosimy melomanów do słuchania muzyki nowej – zaznacza Pietraszewski.

To jednak nie koniec muzycznych spotkań. W ramach cyklu Sacrum Profanum: Post Scriptum do końca roku odbędą się jeszcze trzy koncerty, które stanowią uzupełnienie tegorocznej „Dojrzałości”. Pierwszy z nich już 20 października – będzie to recital fortepianowy Reinholda Friedla Execution of Intelligence.

 

News will be here