GDDKiA szuka firmy, która zajmie się tunelem

fot. GDDKiA/Krzysztof Nalewajko

Główna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła przetarg na utrzymanie systemów bezpieczeństwa i obsługę Centrum Zarządzania Tunelem (CZT) dla tunelu pod Luboniem Małym w ciągu drogi ekspresowej S7.

– Po prawie dwóch latach użytkowania tunelu w Naprawie możemy potwierdzić – nie ma dnia ani godziny, aby obiekt nie był monitorowany. Tak jest od momentu oddania tunelowego odcinka do ruchu i tak będzie nadal - mówi Monika Skrzydlewska z GDDKiA.

Zawsze ktoś czuwa

– Centrum Zarządzania Tunelem nie ma czasu na złapanie oddechu. Wykonawca, który podejmie się zarządzania obiektem, musi zapewnić odpowiedni personel, tak, aby praca mogła odbywać się nieprzerwalnie, o każdej porze dnia i nocy, bez względu na święta i inne dni ustawowo wolne od pracy. Dyspozytornia jest nie tylko sercem, ale i mózgiem funkcjonowania tunelu – to tam podejmowane są kluczowe decyzje związane z bieżącym funkcjonowaniem obiektu – tłumaczy Skrzydlewska.

Wszyscy zainteresowani udziałem w przetargu muszą wziąć pod uwagę nie tylko cenę swojej usługi, ale i kryterium jakościowe. Istotnym elementem będzie posiadanie w swoich szeregach zarówno doświadczonego koordynatora CZT, jak i serwisantów.

– Wykonawcy muszą wskazać osoby, które będą uczestniczyć w wykonywaniu zamówienia, a które legitymują się kwalifikacjami zawodowymi i doświadczeniem odpowiednim do funkcji, jakie zostaną im powierzone. Za to kryterium można uzyskać 40 punktów. Pozostałe 60 punktów stanowi cena – informuje przedstawicielka GDDKiA. Okres obowiązywania umowy na utrzymanie tunelu to trzy lata.

Do zadań wykonawcy będzie również należało bieżące utrzymanie urządzeń i systemów infrastruktury zarówno w tunelu, jak i w budynkach technicznych. Wykonawca odpowiedzialny będzie również za zachowanie czystości obiektów, ewentualne naprawy i usuwanie awarii w zakresie jaki zostanie zlecony przez GDDKiA.

O tunelu

Tunel w ciągu S7 został oddany do użytkowania 12 listopada 2022 r. i kosztował prawie miliard złotych. Każda z dwóch naw tunelu ma dwa pasy ruchu w każdym kierunku i dodatkowo pas awaryjny, który w przyszłości może stać się dodatkowym pasem ruchu. W tunelu funkcjonuje odcinkowy pomiar prędkości, a przejazd z prędkością 100 km/h zajmuje ponad minutę. Ponieważ tunel położony jest na odcinku S7 o znaczeniu turystycznym, największe natężenie ruchu GDDKiA obserwuje w weekendy.