Historia kwintetu w pięciu koncertach. Przed nami festiwal muzyki kameralnej

Capella Cracoviensis fot. Filip Adamus, Capella Cracoviensis/Facebook

Od baroku po współczesność. Capella Cracoviensis zaprasza na pięć spotkań będących opowieścią o dziejach muzyki kameralnej. Pierwszy koncert już 10 stycznia w Filharmonii Krakowskiej.

Festiwal „5×5 Dni Muzyki Kameralnej” to pięć koncertów, na które składają się kwintety w różnych odsłonach. Muzyczne wydarzenie organizowane przez Capellę Cracoviensis ma na celu przybliżenie publiczności wartościowych kompozycji napisanych właśnie na ten skład.

– Muzyka kameralna to wyzwanie, środek komunikacji sposób na budowanie relacji; piękno, które chcemy dzielić między sobą i z publicznością – podkreśla Capella Cracoviensis.

Podczas pięciu styczniowych koncertów zaprezentowane zostaną dzieła instrumentalne w różnych konfiguracjach: kwintet smyczkowy, kwintet fortepianowy, kwintet z kontrabasem, kwintet jako koncert solowy oraz kwintet z continuo.

Opowieść o dziejach muzyki

W trakcie festiwalu publiczność będzie mogła posłuchać utworów z różnych epok, które przybliżą rozwój kwintetu, a muzyka zabrzmi w dwóch wyjątkowych miejscach – Filharmonii Krakowskiej oraz Teatrze Słowackiego.

Opowieść rozpocznie się w XVIII wieku, gdy jednym z najwybitniejszych skrzypków był Johann Gottlieb Graun. To m.in. jego twórczość zostanie zaprezentowana podczas pierwszego koncertu – 10 stycznia w Filharmonii Krakowskiej.

W tym samym miejscu dwa dni później zabrzmią kompozycje Mozarta, Riesa i Vaňhala, którego twórczość popadła w zapomnienie na długi czas.

17 stycznia publiczność będzie mogła posłuchać dzieł wyprzedzającego swoje czasy Beethovena oraz wczesnego romantyka Mendelssohna. Koncert odbędzie się w Filharmonii Krakowskiej.

Na dwa ostatnie spotkania Capella Cracoviensis zaprosi do Teatru Słowackiego. 19 stycznia zabrzmią kompozycje Brucknera i Brahmsa, a 22 – podczas koncertu wieńczącego festiwal – „Kwintet fortepianowy g-moll” Zarębskiego, czyli najwybitniejsze dzieło polskiej romantycznej kameralistyki. Szczególnym wydarzeniem tego dnia będzie także pierwsze wykonanie w Polsce „Kwintetu fortepianowego h-moll” Dory Pejačević.

Ostatni koncert cyklu podzielony zostanie na dwie części. W drugiej zaprezentowane będą wspomniane wyżej kwintety Zarębskiego i Pejačević. Pierwsza zaś, zatytułowa „Schumann-porn”, stanowi przedsmak lutowego festiwalu Opera Rara.

Szczegółowy program wydarzenia „5×5 Dni Muzyki Kameralnej” dostępny TUTAJ.