Słodko-gorzka komedia w Teatrze Variete, muzyczna opowieść o żonie Boba Marleya w Teatrze KTO, a może adaptacja wstrząsającego dokumentu „The Act of Killing” na scenie MOS? W styczniu na deskach krakowskich teatrów nie zabraknie nowości.
O bezgranicznym bezwstydzie zła
Nowy spektakl Teatru Słowackiego „Act of killing” publiczność mogła zobaczyć już pod koniec listopada. Jednak premierę sztuki zaplanowano na 5 stycznia. To teatralna adaptacja wielokrotnie nagradzanego, nominowanego do Oscara filmu dokumentalnego Joshu’y Oppenheimera o przywódcach indonezyjskich szwadronów śmierci w 1965-66 roku.
– Przerażający dokument o tym, do czego prowadzi tolerowanie zła. O ludziach, którzy przekroczyli granicę i poszli w stronę diabła, nie tylko szaleństwa. Oni nadal żyją, są szanowanymi obywatelami i bez cienia wstydu opowiadają o tym, co zrobili 2,5 mln swoich rodaków. Rzecz dzieje się w Indonezji i o tym będzie ten spektakl – tak zapowiadał sztukę Krzysztof Głuchowski, dyrektor Teatru Słowackiego.
Przedstawienie reżyseruje Jan Klata, jeden z najwybitniejszych polskich twórców teatralnych, a w roli głównej występuje Jan Peszek. – Próbujemy dociec fenomenu człowieka, który wpada w jakąś czarną dziurę i po prostu morduje braci na dużą skalę – mówi aktor.
Premiera 5 stycznia na scenie MOS przy ul. Rajskiej. Kolejne spektakle widzowie będą mogli zobaczyć 6, 7, 8 stycznia oraz 14, 15 lutego.
Gra z ojczystą polszczyzną
„Słownik Ptaszków Polskich” Jakuba Morawskiego w adaptacji i reżyserii Krzysztofa Materny to nowy tytuł na afiszu Teatru Bagatela. Spektakl stanowi zabawną, lecz czasem także gorzką diagnozę współczesnego społeczeństwa, a głównym bohaterem jest język.
– Ćwierkają, świergolą, gruchają, klekocą, pohukują… ptaszki polskie mówią różnymi językami, a najwięcej słychać ich na… terapii grupowej u psychologa. Właśnie tu mieszają się rozmaite historie, biografie i punkty widzenia, retoryczność miesza się z patosem, anglicyzmy z makaronizmami, życie z telewizją, a wszystko jest elementem wyrafinowanej gry z ojczystą polszczyzną – czytamy w zapowiedzi spektaklu.
Premiera odbędzie się 7 stycznia na Dużej Scenie. „Słownik Ptaszków Polskich” zaprezentowany zostanie także 6 i 8 stycznia. Przedstawienie tylko dla dorosłych widzów.
Słodko-gorzka komedia
W styczniu publiczność będzie mogła obejrzeć nowy spektakl również w Teatrze Variete. „Do dwóch razy sztuka” to słodko-gorzka komedia na dwoje aktorów autorstwa dramaturga Barry’ego Creytona. Prapremiera sztuki miała miejsce we wrześniu 1987 roku w Ensamble Theatre w Sydney. Do tej pory przetłumaczono ją i wystawiono w 25 językach.
Pięć lat po rozwodzie Alexandra i George spotykają się przypadkiem w restauracji. Do czego doprowadzi niewinny flirt i jak potoczą się losy bohaterów?
– „Do dwóch razy sztuka” iskrzy od brawurowych dialogów, ciętych ripost, niefortunnych przypadków i zachowań, ujętych w zabawnym tonie. Pod przykrywką komizmu skrywa się jednak wzruszająca historia dwójki ludzi, którzy nie mogą bez siebie żyć i jednocześnie nie mogą żyć ze sobą – zapowiada Teatr Variete.
Na scenie wystąpią Barbara Kurdej-Szatan i Michał Staszczak. Spektakl reżyseruje Anna Gryszkówna. Z kolei muzykę, w opracowaniu Michała Lamży, wykona na żywo pięcioosobowy zespół pod kierownictwem Olega Sznicara. Premiera już 21 stycznia. Sztuka zostanie pokazana również 22 stycznia.
O umieraniu, bezradności i gniewie
Teatr Łaźnia Nowa zaprasza do obejrzenia adaptacji głośnej książki Mateusza Pakuły „Jak nie zabiłem swojego ojca i jak bardzo tego żałuję”. Autor opowiedział w niej o umieraniu swojego ojca, który chorował na raka trzustki, a także o rozpaczy, bezradności i złości na instytucje państwa, służbę zdrowia oraz kościół.
Sztukę będzie można zobaczyć 20, 21 i 22 stycznia. Wbrew pozorom w spektaklu nie zabraknie groteski i śmiechu. Na scenie pojawią się m.in. Jan Jurkowski, znany ze spektaklu „Lem vs. P. K. Dick” czy Grupy Filmowej Darwin, oraz Marcin Pakuła, brat autora książki.
W rytmie reggae
Pod koniec stycznia na deskach Teatru KTO zadebiutuje spektakl „Byłam żoną Boba Marleya” w reżyserii Pawła Szumca. To opowieść o kobiecie, która przez szesnaście lat była żoną największej gwiazdy muzyki rodem z Jamajki, ale także ikony pop kultury. Odtwórczynią głównej roli, czyli Rity Marley, jest Katarzyna Chlebny.
Oglądając spektakl, publiczność będzie mogła posłuchać piosenek Boba Marleya i Rity Marley (np. „Is This Love”, „No Woman, No Cry”), wykonywanych na żywo z zespołem Mamas&Trawas, powołanym specjalnie na potrzeby przedstawienia.
Premiera 27 stycznia w Teatrze KTO przy ul. Zamoyskiego 50. Sztuka zostanie zaprezentowana również 28 stycznia.