Koniec slalomu? Rowerzyści łatwiej przejadą przez rondo Grunwaldzkie

fot. Sebastian Dudek

Ma być wygodniej i szerzej – miasto szuka projektanta, który przygotuje korektę drogi dla rowerów w obrębie ronda Grunwaldzkiego. Skorzystają na tym również piesi.

Przejazd rowerem pomiędzy mostem Grunwaldzkim a ul. Monte Cassino lub odwrotnie nie należy do najwygodniejszych. Problematyczne są m.in. zakręty pod kątem prostym i zbyt mała szerokość w zestawieniu z dużym natężeniem ruchu – pieszego i rowerowego.

Materiały przetargowe
Materiały przetargowe

Rozwiązanie tego problemu znalazło się na liście planowanych w ciągu najbliższych lat inwestycji rowerowych. W minionym tygodniu Zarząd Dróg Miasta Krakowa rozpisał już przetarg na przygotowanie dokumentacji.

Dwie wersje

Projektant musi zarówno przygotować projekt i uzyskać potrzebne pozwolenia, jak i przeprowadzić badania ruchu na rondzie, pod kątem połączenia nowych rozwiązań z istniejącą już infrastrukturą. Łącznie na całość będzie miał 13 miesięcy.

Zgodnie z wytycznymi Wydziału Miejskiego Inżyniera Ruchu, powinny zostać przygotowane dwa warianty rozwiązań. Jeden przy założeniu obecnego układu pasów ruchu na rondzie i jeden przy założeniu likwidacji jednego pasa ruchu na wlocie ul. Monte Cassino i w południowej części tarczy ronda. Oznaczałoby to, że na ul. Monte Cassino byłyby dostępne pasy: w lewo, prosto (z możliwością skrętu w lewo dla autobusów i taksówek) oraz w prawo. Uzyskana w ten sposób przestrzeń mogłaby służyć do poszerzenia infrastruktury pieszej i rowerowej.

W połączeniu z mostem i ul. Dietla

Zmiany odbędą się prawdopodobnie kosztem niewielkich zieleńców oddzielających obecnie jezdnię ronda od dróg dla rowerów. Trzeba będzie też przesunąć słupy sygnalizacji świetlnej. Założenie jest takie, by możliwie poszerzyć zarówno chodniki i przejścia dla pieszych (najlepiej do szerokości 6m), jak i drogi dla rowerów i przejazdy rowerowe (do 3m). Tam, gdzie będzie to możliwe, ruch pieszy i rowerowy powinien być rozdzielony. Wydział MIR zwraca uwagę na konieczność zwiększenia dostępnego miejsca narożniku przy Centrum Kongresowym ICE, gdzie ruch pieszych i rowerzystów jest największy.

Przyjęte rozwiązania mają nawiązywać do organizacji ruchu obowiązującej na moście Grunwaldzkim i ul. Dietla. Przypomnijmy: miasto zapowiedziało niedawno, że droga dla rowerów na moście Grunwaldzkim wyznaczona na pasie stronę ronda zostanie skrócona. Bez zmian ma pozostać droga dla rowerów na jezdni w stronę ul. Dietla.

Czytaj wiadomości ze swojej dzielnicy:

Stare Miasto Dębniki