Linia do Skawiny do remontu za ponad 200 milionów

fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

Kolej nie zwalnia tempa w modernizowaniu infrastruktury w Krakowie i okolicach. Przed świętami ogłoszono kolejny przetarg: tym razem chodzi o modernizację linii Kraków Płaszów-Podbory Skawińskie. W ramach inwestycji w Krakowie powstaną dwa nowe przystanki.

Lista inwestycji kolejowych czekających krakowian w najbliższych latach stopniowo się wydłuża. Już od stycznia mieszkańcy Bronowic muszą liczyć się ze sporymi utrudnieniami, związanymi z remontem odcinka Dworzec Towarowy-Kraków Mydlniki (więcej szczegółów TUTAJ). W przyszłym roku ma się też rozpocząć największa od lat inwestycja kolejowa w Krakowie, między Krakowem Głównym a Rudzicami, w ramach której między Krakowem Głównym a Krakowem Płaszowem dobudowane zostaną dodatkowe tory. Przez większość przyszłego roku będą jeszcze trwać prace przy budowie łącznicy kolejowej Zabłocie-Krzemionki.

Kolej przygotowuje się też do remontu tzw. dużej obwodnicy, która biegnie przez Nową Hutę omijając centrum miasta i jest istotna głównie ze względu na ruch towarowy. Już wcześniej wybrano wykonawcę odcinka Kościelniki-Podłęże, a w grudniu ogłoszono przetarg na odcinki Batowice-Dłubnia-Nowa Huta oraz Raciborowice-Dłubnia.

Szybciej i wygodniej do Skawiny

Przedświąteczny tydzień przyniósł kolejną informację o dużej inwestycji. Za ponad 200 mln złotych PKP PLK przebudują linię Kraków Płaszów-Podbory Skawińskie. To kolejny (po budowie łącznicy) krok w stronę szybkiego i wygodnego połączenia kolejowego Skawiny z Krakowem, które ma być obsługiwane przez Szybką Kolej Aglomeracyjną.

– Oprócz wymiany torów i urządzeń sterowania ruchem kolejowym, przebudowane zostaną perony. Podróżni w Krakowie Bonarce, Krakowie Sidzinie, Skawinie i Podborach Skawińskich uzyskają komfortową obsługę podróżnych, lepsze oznakowanie, oświetlenie i dostępność dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się – wylicza Dorota Szalacha z biura prasowego PKP PLK.

W Skawinie powstaną dwa przejścia podziemne. W Krakowie duży postęp przyniesie kładka pieszo-rowerowa na stacji Kraków-Bonarka, gdzie dziś piesi często nielegalnie przekraczają tory.

Dwa nowe przystanki

Na przebudowywanej linii powstaną dwa nowe przystanki: Kraków Opatkowice, w sąsiedztwie ul. Dębskiego oraz Skawina Jagielnia, w rejonie osiedla TBS przy ul. Pachla. – Dogodniejszą lokalizację zyska przystanek Skawina Zachodnia, który zostanie przesunięty o ok. 500 metrów w stronę Skawiny – przekonuje Dorota Szalacha. Warto zauważyć, że w tym roku na linii 94 powstał już jeden nowy przystanek Kraków Sanktuarium, między Centrum Handlowym Zakopianka a Centrum Jana Pawła II „Nie lękajcie się”.

Planowana inwestycja PLK obejmie 30 obiektów inżynieryjnych, w tym wiadukt nad ul. Podmokłą w Krakowie i pięć mostów. Remont przejazdów kolejowo-drogowych ułatwi ruch drogowy i zwiększy poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym.

Zgodnie z planem 2017-2019

Wykonawcy mogą się zgłaszać do połowy lutego. Zwycięzca będzie miał prawie trzy lata od podpisania umowy na wykonanie prac, przy czym w ciągu pierwszych 10 miesięcy musi przygotować projekt.

Czytaj wiadomości ze swojej dzielnicy:

Dębniki Łagiewniki-Borek Fałęcki Swoszowice
News will be here