Lokalizacja stacji „Stare Miasto” została wskazana w rejonie parku im. Wisławy Szymborskiej – wynika z oficjalnego pisma podpisanego przez wiceprezydenta Krakowa, Stanisława Kracika.
Na początku października Łukasz Maślona, wiceprzewodniczący rady miasta z klubu „Kraków dla Mieszkańców”, skierował interpelację do prezydenta Aleksandra Miszalskiego. Pytał m.in., gdzie dokładnie zlokalizowany będzie podziemny przystanek pod Starym Miastem.
Zmiana?
Po niespełna dwóch tygodniach przyszła odpowiedź. – Lokalizacja stacji „Stare Miasto” została wskazana w rejonie parku im. Wisławy Szymborskiej, z wyjściami od strony ul. Karmelickiej i ul. Dolnych Młynów – podpisał się pod tym zastępca prezydenta Krakowa, Stanisław Kracik. Pismo opublikowano również w Biuletynie Informacji Publicznej.
Polityk dodał, że po rozmowach i konsultacjach z małopolskim konserwatorem zabytków uzyskano wstępną akceptację dla lokalizacji stacji z wyjściami w rejonie ul. Karmelickiej, między ul. Rajską a ul. Podwale. – Umiejscowienie stacji w bezpośrednim sąsiedztwie Teatru Bagatela jest nieakceptowalne z punktu widzenia konserwatora – wyjaśnił Stanisław Kracik.
Miało być inaczej
Ta odpowiedź zaskoczyła Łukasza Maślonę. – Ogłoszony wiosną sukces w postaci stacji Stare Miasto pod Bagatelą nie ziści się. Obecnie ma ona szansę powstać „na odcinku między ul. Rajską a Podwale”. A tyle było zapewnień, że będzie inaczej – skomentował.
Informacje przekazane przez Stanisława Kracika zaskoczyły, ponieważ jeszcze w marcu przedstawiciele urzędu miasta twierdzili, że porozumiano się z konserwatorem, uzyskując zgodę na budowę stacji bliżej Rynku Głównego.
Urząd prostuje swoje pismo
Kilka godzin po wpisie w mediach społecznościowych radnego Maślony urząd miasta odniósł się do sprawy. Przedstawiciele prezydenta zapewnili, że stacja metra Stare Miasto nie powstanie w rejonie parku im. Wisławy Szymborskiej.
– Stacja powstanie przy ul. Karmelickiej, na wysokości numerów 7 i 9, kilkanaście metrów od budynku Teatru Bagatela. Taką lokalizację uzgodniono z Urzędem Małopolskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków – poinformował urząd.
W toku analiz nad trasą pierwszej linii szybkiego, bezkolizyjnego transportu szynowego w Krakowie pojawiła się propozycja budowy stacji „Stare Miasto” bezpośrednio pod skrzyżowaniem ulic: Karmelickiej, Dunajewskiego i Podwale. Jednak to rozwiązanie nie uzyskało zgody urzędu konserwatorskiego. Dlatego w pracach projektowych wskazano lokalizację stacji przy ul. Karmelickiej.
Błąd urzędnika
Skąd więc błędna informacja o stacji metra w rejonie parku im. Szymborskiej? Przedstawiciele urzędu wyjaśniają, że to wynik pomyłki urzędnika przygotowującego odpowiedź podpisaną przez wiceprezydenta Krakowa.