Utwory różnych stylów i epok układające się w opowieść odwołującą się do ewangelicznych wydarzeń. 12 kwietnia rozpoczyna się kolejna odsłona festiwalu Misteria Paschalia.
Do tej pory edycje były skupione na muzyce pasyjnej wybranego regionu Europy. Tegoroczna dyrektorka rezydentka festiwalu – Martyna Pastuszka – nie wyznacza kierunku geograficznego. Tym razem Misteria Paschalia staną się podróżą wgłąb siebie.
Festiwal potrwa od 12 do 18 kwietnia.
Droga przemiany
I tak utwory różnych stylów i epok – od średniowiecza po klasycyzm – ułożą się w opowieść odwołującą się do ewangelicznych wydarzeń.
Program ułożony przez Pastuszkę będzie opowiadał historię duchowej i psychologicznej przemiany, inspirowanej ewangeliczną opowieścią o ostatnich dniach ziemskiej działalności, śmierci i zmartwychwstaniu Jezusa.
Festiwal zainauguruje koncert wypełniony psalmami z „Melodii na psałterz polski Mikołaja Gomółki”.
Psalmy, w tym zbiór siedmiu psalmów pokutnych, zaśpiewa Chór Polskiego Radia prowadzony przez Agnieszkę Bennett-Budzińską, śpiewaczkę i harfistkę.
Koncert odbędzie się 12 kwietnia w bazylice archikatedralnej św. Stanisława i św. Wacława na Wawelu.
Koncert otworzą Miserere g-moll autorstwa starszego od Salzburczyka o dwa pokolenia Niccolò Jommellego oraz jeden z najbardziej znanych późnych utworów wiedeńskiego klasyka – Symfonia nr 40 g-moll. Zagra Orkiestra Historyczna prowadzona przez Martynę Pastuszkę, a zaśpiewa Vox Luminis XL kierowany przez Lionela Meuniera.
W Wielki Czwartek w kościele św. Apostołów Piotra i Pawła zabrzmi oratorium „Gesù Cristo negato da Pietro”.
„Gesù Cristo” napisał Johann Joseph Fux zapamiętany w historii przede wszystkim jako autor podręcznika kontrapunktu.
Wielki Piątek upłynie pod znakiem „Pasji św. Jana” Alessandra Scarlattiego. Scarlatti, w przeciwieństwie do luteranina Bacha, pisał ją na potrzeby całkiem odmiennej liturgii katolickiej. A jednak, ten autor bez mała 60 oper jest w swoim dziele pasyjnym o wiele bardziej powściągliwy od Johanna Sebastiana.
– Jest ono zwarte, niedługie, pozbawione arii i pełne surowej głębi. Kolejnym odstępstwem od naszych przyzwyczajeń jest powierzenie partii Ewangelisty nie tenorowi, a altowi. W tej niezwykle ekspresywnej roli pojawi się Giuseppina Bridelli, a znany z poprzedniej edycji festiwalu Leonardo García Alarcón poprowadzi zespoły Cappella Mediterranea i Choeur de Chambre de Namur – czytamy w opisie koncertu.
Czas na finał
W Wielką Sobotę w Kopalni Soli „Wieliczka” (kaplica św. Kingi), wystąpi rosyjska skrzypaczka Anna Danilevskaia specjalizująca się w grze na fidelach, razem z Sollazzo Ensemble przeniesie publiczność do Florencji ok. roku 1350.
Niedziela Wielkanocna upłynie pod znakiem Symfonii nr 49 „Passione” Josepha Haydna. To symboliczny utwór-pomost, w którym dokonuje się przejście między rozważeniem przeżytej tragedii, a wyrastającym z niej nowym „wielkanocnym” optymizmem.
– Ten ostatni pełny wyraz znajdzie się w dwóch prawdziwie „słonecznych” dziełach Mozarta: motecie na sopran Exsultate, jubilate (solistką będzie Florie Valiquette) i Symfonii nr 41 „Jowiszowej” – ostatniej skomponowanej przez Salzburczyka. Zagra francuska orkiestra Le Concert de la Loge kierowana przez skrzypka Juliena Chauvina – opisuje koncert Łukasz Lembas z KBF.
Festiwal w Poniedziałek Wielkanocny zakończy współczesna premiera oratorium Jacoba Schubacka „Die Jünger zu Emaus” z 1778 roku.
Jego utwór opisuje spotkanie dwóch idących do Emaus uczniów ze zmartwychwstałym Jezusem. Będzie to wspólny koncert artystów rezydentów 19. edycji Festiwalu Misteria Paschalia: Orkiestry Historycznej oraz Chóru Polskiego Radia prowadzonych przez Martynę Pastuszkę.
Bilety
Bilety i karnety festiwalowe będą dostępne w sprzedaży od 25 lutego 2022 roku od godziny 12.00 na platformie KBF: BILETY (kbfbilety.krakow.pl), w punktach InfoKraków oraz na portalu eventim.pl.
Bezpłatne wejściówki na koncert odbywający się 12 kwietnia 2022 roku będą dostępne do pobrania na KBF: Bilety od 29 marca 2022 roku.