News LoveKraków.pl

Na Grzegórzkach miało powstać drugie centrum miasta. Na razie brakuje milionów złotych na park Kolejowy

Wizualizacja parku pod estakadami fot. Materiały prasowe
Park Kolejowy miał ożywić przestrzeń między estakadami kolejowymi. Na realizację inwestycji brakuje milionów.
Miejscy urzędnicy już wiele miesięcy temu zapowiadali, że tereny w rejonie przebudowanej linii kolejowej E30 i przystanku Kraków-Grzegórzki staną się drugim centrum Krakowa, z licznymi zielonymi przestrzeniami dla mieszkańców. Zagospodarowane miały zostać m.in. grunty pod estakadami w rejonie Hali Targowej. Gmina zaplanowała w tym miejscu park Kolejowy.

Jak informowaliśmy, prace związane z jego budową rozpoczęły się w połowie ubiegłego roku – na krótko po tym, jak po nowych estakadach pociągi zaczęły kursować po wszystkich czterech nowo wybudowanych torach.

Już wtedy było wiadomo, że park nie powstanie ekspresowo – zresztą już samo rozpoczęcie inwestycji nastąpiło znacznie później niż w planach. Zarząd Zieleni Miejskiej miał zarezerwowaną tylko część potrzebnej kwoty i zapowiadał, że w pierwszej kolejności wykonawca musi przeprowadzić prace przy podziemnych instalacjach, a kolejne elementy będą zlecane w miarę możliwości finansowych. Więcej o sprawie pisaliśmy w artykule poniżej:



Piękne wizje

Budowa parku Kolejowego to obietnica jeszcze poprzednich władz Krakowa. Jednak w czasie kampanii wyborczej Aleksander Miszalski również przekonywał, że rejon Hali Targowej potrzebuje zmian. „Teren przy estakadzie kolejowej nad ul. Grzegórzecką jest najlepszą ilustracją potrzeby zmian w planowaniu i kształtowaniu przestrzeni miejskiej. Z pięknych wizji snutych przez władze miasta pozostała zdegradowana infrastruktura, nieporządek i chaos, zniechęcające do przebywania w tym miejscu” – przekonywał obecny prezydent.

Wiele wskazuje na to, że ta część Grzegórzek nie zmieni się szybko. Problemów w realizacji parku wciąż nie brakuje. Przypomnijmy: póki co roboty budowlane toczą się na odcinku pomiędzy ulicami Grzegórzecką i Kopernika. Taki fragment jest objęty umową z wykonawcą prac. Jak przekazał nam wicedyrektor Zarządu Zieleni Miejskiej Jarosław Tabor, obecnie zarezerwowane pieniądze wystarczą na wykonanie alejki dla pieszych wraz z jej oświetleniem.

W ramach umowy miał zostać wybudowany i wyposażony również plac zabaw. – Mamy pieniądze na to, by powstał. Brakuje jednak środków na wykonanie bezpiecznej nawierzchni na placu zabaw. Mowa o milionie złotych. Jeśli tych pieniędzy nie uda nam się pozyskać, wyposażenie placu trafi na razie do magazynów. W takim scenariuszu, w tym roku, mieszkańcom zostanie udostępniona tylko alejka – dodaje w rozmowie z nami Tabor.

Na budowę ścieżki rowerowej ZZM-owi brakuje ok. 2 mln zł. Żeby wybudować park Kolejowy między ulicami Grzegórzecką i Kopernika w pełnym zakresie, Zarządowi Zieleni Miejskiej potrzeba łącznie ok. 8 mln zł. – Będziemy wnioskować do miasta o zabezpieczenie tych pieniędzy w przyszłorocznym budżecie – zapewnia Tabor. Drugi odcinek parku, do ulicy Miodowej, nie został jeszcze dokładnie wyceniony. Na razie powstała jedynie koncepcja.

Budowa alejki dla pieszych ma się rozpocząć w przyszłym tygodniu.

Czytaj wiadomości ze swojej dzielnicy:

Grzegórzki