We wtorek radni Starego Miasta mają przyjąć uchwałę, w której sprzeciwią się pomysłowi na przekształcenie fragmentu ulicy Czarnowiejskiej w jednokierunkową drogę.
Ulica Czarnowiejska, między skrzyżowaniem z Alejami Trzech Wieszczów a ulicą Rajską miała stać się jednokierunkowa. Kierowcy samochodów mogliby poruszać się jedynie w kierunku ulicy Dolnych Młynów – takie rozwiązanie zaproponowali miejscy urzędnicy. Nie wpadli na to jednak sami.
Sporna uchwała rady dzielnicy
W trakcie czwartkowych konsultacji społecznych w siedzibie Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej przy ul. Rajskiej tłumaczyli, że sugerowali się uchwałą rady dzielnicy Stare Miasto sprzed blisko pięciu lat.
– W 2019 roku na części ulicy Czarnowiejskiej, od wylotu ulicy Michałowskiego aż do skrzyżowania z Alejami, po jednej stronie miało dojść do likwidacji miejsc postojowych, bo brakowało kilku centymetrów szerokości. Na wniosek mieszkańców napisałam uchwałę, że się na to nie zgadzamy. Wtedy wydawało się, że jedynym ratunkiem jest jednokierunkowa ulica. Na szczęście udało się zrobić bez tego – mówiła Edyta Kruk, radna dzielnicowa.
To na tym dokumencie opierali miejscy urzędnicy. Wtedy samorządowcy w uzasadnieniu do uchwały napisali, że „zamiast dodawać prawoskręt, warto przemyśleć nową organizację ruchu w tej okolicy, która odciąży ulice od tranzytu samochodowego w stronę Alej”. Dodali, że przewidywana przebudowa ulicy Czarnowiejskiej powinna uwzględniać remont chodnika do ul. Czystej oraz wymianę ciągu dla pieszych na wysokości budynku przy ul. Czarnowiejskiej 1.
Sprzeciw mieszkańców
– Osiemdziesiąt osób sprzeciwiło się zakazowi skrętu w prawo z ulicy Rajskiej. Mówimy stanowcze „nie” jednokierunkowej ulicy – grzmiał Wojciech Kozdronkiewicz, był radny miejski z klubu Prawa i Sprawiedliwości.
– Na podstawie tej uchwały mamy teraz problem z jednym kierunkiem. Będziemy to odwracać – zadeklarował Jan Hoffman, obecny przewodniczący dzielnicy Stare Miasto. Podczas sesji we wtorek, 24 września mają dyskutować nad projektem uchwały unieważniający wcześniejszy dokument. – Jeśli podejmiemy nową uchwałę to miejski inżynier ruchu i przedstawiciel prywatnego inwestora się do tego dostosują – dodawał.
Deweloper: dostosujemy się do zdania dzielnicy
Mowa o spółce deweloperskiej Noho, która na terenie po dawnej fabryce cygar buduje kompleks mieszkaniowo-usługowy. A ich jednym z zadań – w ramach umowy z Zarządem Dróg Miasta Krakowa – jest remont fragmentu ulicy Czarnowiejskiej.
– Jeśli pojawi się nowa uchwała to będzie można zmodyfikować projekt organizacji ruchu – zadeklarował przedstawiciel wydziału miejskiego inżyniera ruchu. – Jeśli będziemy mieli ze strony rady dzielnicy uchwałę sankcjonującą lewo- i prawoskręt, to projektant otrzyma od nas polecenie wprowadzenia zmian, następnie uzgodni to w miejskich jednostkach – zadeklarował Dawid Sporysz, dyrektor zarządzający w Noho.