Nie będzie linii tramwajowej w stronę Wieliczki

fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

Miasto zrezygnowało z planów budowy nowej linii tramwajowej wzdłuż ul. Wielickiej do os. Rżąka. Urzędnicy stwierdzili, że nie ma realnej perspektywy, by linia powstała w najbliższych latach.

Dyskusje wokół nowej linii tramwajowej wzdłuż ul. Wielickiej toczyły się w 2022 roku. Mieszkańcy w ramach konsultacji dostali do wyboru sześć wariantów, z których każdy rozpoczynał się na skrzyżowaniu ulic Wielickiej, Teligi i Kostaneckiego, ale różnił się m.in. sposobem przekroczenia skrzyżowania, przebiegiem, długością czy lokalizacją pętli i parkingu Park&Ride.

Jeden z wariantów zakładał skierowanie linii w rejon Szpitala Uniwersyteckiego, jeden – budowę pętli i parkingu dopiero po przeciwnej stronie węzła autostradowego, a wszystkie pozostałe przewidywały pętlę przed autostradą, w rejonie ul. Czerwiakowskiego, z możliwością przedłużenia linii do Wieliczki.

Przedstawione projekty spotkały się z wieloma głosami sprzeciwu. Dotyczyły one m.in. wycinki zieleni czy uciążliwości związanych z hałasem, ale także samego kształtu nowego układu drogowego i torowego. Jak informowaliśmy w listopadzie 2023 roku, do dalszych prac wskazano zmodyfikowaną wersję wariantu nr 7, z tunelem samochodowym pod skrzyżowaniem.

Nic z tego

Jak się jednak okazuje, miasto odstąpiło od tych planów. Taką informację urzędnicy przekazali w odpowiedzi na interpelację radnej Grażyny Fijałkowskiej. Radna wnioskowała w niej o przygotowanie koncepcji linii tramwajowej do szpitala uniwersyteckiego, argumentując to dużą liczbą pacjentów i pracowników, którzy mogliby z niej korzystać.

Wiceprezydent Stanisław Kracik przyznaje, że wariant z linią poprowadzoną w stronę szpitala spotkał się z zainteresowaniem i zapewniałby obsługę obiektów ochrony zdrowia, ale równocześnie najmocniej ingerował w przyrodę i nie zapewniał komunikacji z osiedlem Rżąka. Ostatecznie został odrzucony jako najmniej korzystny.

Rzecz w tym, że żaden z innych wariantów też nie doczeka się realizacji. Wiceprezydent Kracik tłumaczy, że każda z opcji została przeanalizowana i każda z nich charakteryzowała się ujemnymi wskaźnikami oceny efektywności inwestycji.

Spośród dostępnych możliwości wariant 7.3 wskazano „jako najbardziej kompromisowy” i w maju ubiegłego roku złożono wniosek o wydanie decyzji środowiskowej. – Jednakże, mając na uwadze liczne protesty społeczne dotyczące prowadzenia linii tramwajowej na odcinku wzdłuż ulicy Wielickiej, zgodnie z preferowanym wariantem, a także lokalizacji parkingu Park&Ride oraz brak realnej perspektywy realizacji przedmiotowej inwestycji w najbliższych latach, 24 grudnia 2024 r. rozwiązano umowę polegającą na sporządzeniu ww. wielowariantowej koncepcji – stwierdza zastępca prezydenta Aleksandra Miszalskiego.

Ostatnie zdanie odpowiedzi nie pozostawia wątpliwości: – W związku z powyższym aktualnie nie planuje się realizacji zadania dotyczącego budowy linii tramwajowej od skrzyżowania ulic Wielickiej, Teligi i Kostaneckiego do osiedla Rżąka.

Czytaj wiadomości ze swojej dzielnicy:

Bieżanów-Prokocim