Na Zamek Królewski na Wawelu trafił w depozyt nieznany obraz pochodzący ze zbioru klasztoru franciszkanów. Według wstępnych analiz to XVI-wieczne dzieło autorstwa Lucasa Cranacha Starszego.
Dzieło renesansowego malarza do tej pory nie było nigdzie prezentowane. Wykonany na desce obraz przedstawia Madonnę z dzieciątkiem Jezus w otoczeniu tańczących aniołków.
Obraz pochodzący ze zbiorów krakowskiego klasztoru oo. Franciszkanów przejdzie na Wawelu konserwację, a później zostanie udostępniony zwiedzającym.
Skomplikowana konserwacja
Wawelscy konserwatorzy przeprowadzili już skomplikowaną, techniczną konserwację innego dzieła Cranacha w latach 2012–2013. Chodzi o pochodzący ze zbiorów muzeum obraz „Chrystus błogosławiący dzieci”.
– Pracownie konserwacji Zamku Królewskiego, a zwłaszcza pracownia konserwacji malarstwa ma znaczącą renomę, bowiem od wielu lat prowadzi badania i konserwacje obrazów renesansowych. Nie idzie tylko o dzieło Cranacha z naszych własnych zbiorów, ale trzeba też pamiętać o wyjątkowym osiągnięciu w postaci konserwacji dzieł z daru Karoliny Lanckorońskiej – mówi Andrzej Betlej, dyrektor Zamku Królewskiego na Wawelu.
Betlej przypomina, że wyzwaniem była również konserwacja obrazu „Madonna w płaszczu opiekuńczym”. Obraz został zaprezentowany widzom w grudniu 2019 roku.
Więcej >>> „Madonna” znowu lśni pełnym blaskiem
– Obraz wymaga konserwacji i dalszych badań. Bardzo chcielibyśmy zaprosić do nich badaczy opracowujących wielki korpus dzieł Cranacha. Należy pamiętać, że mówiąc o obrazach „cranachowskich”, często mamy na myśli zarówno dzieła mistrza, jak i jego uczniów, i naśladowców – dodaje dyrektor Zamku Królewskiego.
Renesansowy portret Cranacha
Lucas Cranach Starszy urodził się prawdopodobnie w roku 1472 w miejscowości Kronach w Górnej Frankonii. Nauki malarstwa pobierał w warsztacie ojca, a w 1501 lub 1502 przybył do Wiednia, gdzie przebywał do roku 1504. Z tego czasu pochodzą takie obrazy artysty, jak „Ukrzyżowanie”.
Podczas pobytu w Wiedniu artysta rozwinął również twórczość graficzną i stworzył dwie drzeworytnicze sceny „Ukrzyżowania”. Wtedy powstały również pierwsze znane malowane portrety jego autorstwa, w tym Johannesa i Anny Cuspinianów, nieznanego Uczonego oraz innych profesorów uniwersyteckich i wiedeńskich humanistów.
Cranach poprzez wprowadzenie w tych obrazach tła pejzażowego - co było przełomem w jego malarstwie - tworzył fundamenty niemieckiego renesansowego portretu.