Nowe tory i przystanki również poza Krakowem

fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

Trwająca modernizacja linii średnicowej obejmuje nie tylko obszar Krakowa. Zmiany są i będą widoczne także w Kokotowie i Węgrzcach Wielkich.

Za granicą miasta inwestycja obejmuje przebudowę odcinka linii kolejowej, na której znajdują się dwa przystanki – Kokotów i Węgrzce Wielkie. Od 2019 roku pasażerowie korzystają tam już z części nowej infrastruktury. Oddany do użytku został jeden tor, a przy nim – zmodernizowane perony.

Mają one po 200 metrów długości i są wyższe od dotychczasowych, co ułatwia pasażerom wsiadanie i wysiadanie. Zamontowano wiaty, oświetlenie, system informacji pasażerskiej oraz nowe nagłośnienie. Ścieżki naprowadzające pomogą poruszać się po przystanku osobom niewidomym i niedowidzącym.

Teraz podobne prace toczą się po drugiej stronie. – Wykonawcy obecnie skupiają się na budowie ciągów komunikacyjnych. W Kokotowie powstaje wiadukt kolejowy, który będzie jednocześnie przejście pomiędzy peronami. Obok budowane są windy – mówi Piotr Hamarnik z PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Co istotne, w ramach inwestycji powstają tutaj dwa nowe tory, ale infrastruktura przygotowywana jest w taki sposób, by w razie potrzeby można było w łatwy sposób dobudować również trzeci tor. – Nowe wiadukty i przepusty są na tyle szerokie, że nie będzie trzeba ich modernizować, jeżeli zostanie podjęta decyzja o rozbudowie. To znacznie ułatwi i skróci inwestycję – dodaje Hamarnik.

Dla kierowców i pieszych

Zmiany w tym rejonie nie ograniczają się do tych dotyczących bezpośrednio infrastruktury kolejowej.

Pod koniec 2019 roku otwarty został przejazd pod nowym wiaduktem kolejowym na drodze powiatowej w Kokotowie, pomiędzy Wieliczką a Brzegami. W ramach przebudowy obiekt został niemal dwukrotnie poszerzony, a jego wysokość wzrosła z ok. 3 do ok. 4,5 m. Teraz mieści się tam i jezdnia i chodniki, na które wcześniej nie było miejsca.

Dużą zmianą jest też budowa wspomnianego wcześniej wiaduktu przy samym przystanku w Kokotowie. Jego zadaniem jest zastąpienie przejazdu w poziomie szyn. PLK stopniowo likwidują takie kolizyjne przejazdy, co z jednej strony znacznie wpływa na poziom bezpieczeństwa, a z drugiej ułatwia sprawny przejazd zarówno pociągów, jak i samochodów. Bezkolizyjne przejazdy to jeden z powodów, dla których docelowo pociągi pasażerskie będą mogły się tu rozpędzać do prędkości 160 km/h, a towarowe do 120 km/h.

Będą parkingi

Pod koniec ubiegłego roku gmina Wieliczka rozstrzygnęła przetarg na budowę przy obydwu przystankach parkingów Park&Ride.

Ten w Kokotowie będzie większy i pomieści 150 samochodów. W Węgrzcach Wielkich zaparkować będzie mogło 50 aut. W obydwu miejscach powstać mają też miejsca typu „Kiss&Ride” oraz stojaki rowerowe.

Inwestycje rozpoczęły się od przygotowania dokumentacji, ale w tym roku toczyć się już będą prace w terenie.