Nowe tory ułatwią podróżowanie do Oświęcimia

fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

PKP Polskie Linie Kolejowe SA ogłosiły przetarg na remont linii kolejowej między Podborami Skawińskimi a Oświęcimiem. A już od marcowej korekty rozkładu do Podborów Skawińskich dojadą pociągi kolei aglomeracyjnej.

PLK ogłosiły przetarg na wykonanie dokumentacji projektowej i robót budowanych na trasie Podbory Skawińskie – Oświęcim. – Inwestycja poprawi warunki techniczne linii, która ma być ponownie wykorzystywana do regularnych połączeń regionalnych i aglomeracyjnych – tłumaczy Piotr Hamarnik z PLK. Wykonawca będzie miał za zadanie m.in. wymianę torów i montaż nowej sieci trakcyjnej. Inwestycja obejmie też prace przy odwodnieniu linii.

Projekt zakłada modernizację m.in. trzech mostów i pięciu wiaduktów. Przebudowany zostanie most kolejowy w Spytkowicach, co pozwoli znacznie zwiększyć bezpieczeństwo ruchu w tym miejscu. Zaplanowano chodnik, szerszą jezdnię i bariery ochronne.

– Inwestycja będzie prowadzona z utrzymaniem ruchu pociągów przynajmniej na jednym torze – zapowiada przedstawiciel PLK. Spółka zakłada, że jeśli formalności przebiegną bez większych problemów, prace mogą się rozpocząć już w połowie roku.

Krok po kroku

Ogłoszony przetarg to kolejny etap modernizacji trasy łączącej Kraków z Oświęcimiem. Do tej pory PLK przebudowały tory m.in. w okolicy Brzeźnicy, Spytkowic i Dworów, a także kompleksowo zmodernizowały odcinek pomiędzy Krakowem Płaszowem a Podborami Skawińskimi.

Za ponad 250 mln zł wymieniono tory, sieć trakcyjną i zamontowano nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Powstały nowe przystanki Kraków Opatkowice i Skawina Jagielnia. Perony na sześciu stacjach i przystankach podwyższono i dostosowano do potrzeb wszystkich podróżnych.

Linia SKA2 dojedzie dalej

Dla pasażerów z okolic Skawiny istotną zmianę przyniesie już najbliższa, marcowa korekta rozkładu jazdy. Od 13 marca pociągi Kolei Małopolskich SKA2 dojadą nie tylko do Skawiny, ale także dalej, do Podborów Skawińskich, gdzie w ramach inwestycji przebudowana została stacja kolejowa. To w praktyce oznacza umożliwienie sprawnego dojazdu do Krakowa kolejnym pasażerom. Pociągi zatrzymają się też na nowym przystanku Skawina Zachodnia.

Podobnie jak do tej pory, większość kursów od strony Skawiny będzie się kończyć na przystanku Kraków Podgórze, co ma związek z trwającą modernizacją linii średnicowej.

Bezpośrednie połączenie z Olkuszem

Na marcowej korekcie zyskają też pasażerowie z okolic Olkusza. W ofercie kolei pojawią się bezpośrednie połączenia Polregio z Krakowem, przez Jaworzno-Szczakową. Na początek będzie to sześć par pociągów, z czasem przejazdu od 65 minut.

Docelowo planowana jest budowa łącznicy kolejowej, która pozwoliłaby szybciej przejeżdżać pociągom z Olkusza do Krakowa. Dzięki nowym torom będzie można uruchomić połączenia bezpośrednie, bez konieczności zmiany kierunku w Jaworznie.