O jedne światła na zakopiance mniej

Zakopianka, zdjęcie ilustracyjne fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

Za ok. dwa lata powinien być gotowy nowy węzeł na zakopiance w Myślenicach. Jego zadaniem ma być z jednej strony poprawa bezpieczeństwa, a z drugiej – poprawa płynności ruchu.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła w środę przetarg na budowę bezkolizyjnego węzła łączącego zakopiankę z ul. Sobieskiego w Myślenicach. To jedno z miejsc na trasie do Zakopanego, gdzie na płynność ruchu wpływa sygnalizacja świetlna.

Nowe łącznice, rondo i kładka

– W ramach inwestycji zostanie ona zlikwidowana, a kolizyjne skrzyżowanie zostanie przebudowane na węzeł drogowy typu trąbka. Planujemy dodatkowe pasy włączania i wyłączania na obu jezdniach. Po północnej stronie inwestycji wybudowane zostaną dwie łącznice oraz droga przeprowadzona na wiadukcie nad drogą krajową nr 7, zakończona skrzyżowaniem o ruchu okrężnym w ciągu ul. Sobieskiego – zapowiada Kacper Michna z małopolskiego oddziału GDDKiA.

Zyskać mają też piesi, dzięki budowie chodników i nowej kładki. Zlikwidowane zostanie natomiast obecne przejście (bez sygnalizacji świetlnej), znajdujące się ok. 300 m przed skrzyżowaniem.

W ramach inwestycji przebudowany zostanie układ drogowy przylegający do zakopianki. Ma powstać m.in. skrzyżowanie łączące ul. Sobieskiego z drogami dojazdowymi oraz rondo, na którym ul. Sobieskiego połączona zostanie z łącznicami węzła.

GDDKiA czeka na oferty do 17 sierpnia. Jeśli przetarg przebiegnie bez problemów i uda się wybrać wykonawcę, dostanie on 18 miesięcy na przeprowadzenie prac. Ponieważ jednak do tego terminu nie wlicza się okres zimowy, od połowy grudnia do połowy marca, realizacja zadania może potrwać ok. dwóch lat.

Libertów: wykonawca wybrany

Przetarg ws. węzła w Myślenicach to druga w ciągu dwóch dni informacja dotycząca zmian na zakopiance. We wtorek GDDKiA ogłosiła wybór wykonawcy przebudowy w Libertowie. To znacznie większa inwestycja, która potrwa 39 miesięcy, nie licząc okresów zimowych. W ramach inwestycji GDDKiA ma zlikwidować skrzyżowanie zakopianki z ul. Góra Libertowska i ul. Świetlistą. Z drogi krajowej będzie można w tym miejscu skręcać tylko w prawo. Ma natomiast powstać tunel o długości 52 metrów, który pozwoli na przejazd między wschodnią a zachodnią częścią Libertowa. Do tego w planach jest m.in. budowa łącznie trzech kładek dla pieszych.

Gaj: prace trwają

W Gaju prace budowlane już trwają: powstaje wiadukt nad DK7 o długości ponad 120 m. Na wiadukcie oprócz jezdni będzie też ciąg pieszy, pozwalający przemieszczać się pomiędzy ulicami Zadziele i Widokową. Dodatkowo powstaną pasy włączania na zakopiankę, chodniki o długości 750 m oraz nowa kanalizacja deszczowa.

Węzeł Kraków Południe

W samym Krakowie też szykują się zmiany, związane z przebudową węzła Kraków Południe. W lutym złożony został wniosek o wydanie decyzji środowiskowej. Projektant planuje powstanie na zakopiance estakady, na którą zostanie skierowany ruch tranzytowy z Krakowa i autostrady na południe. Ruch lokalny odbywałby się oddzielnymi drogami.

Lista inwestycji

Poza wymienionymi powyżej, na samym odcinku do Myślenic GDDKiA planuje realizację jeszcze kilku innych dużych inwestycji, które są na różnym etapie prac.

W Krzyszkowicach ma powstać tunel pod zakopianką z wydzielonym przejściem dla pieszych. Po drodze pojawiły się jednak problemy: ze względu na wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, który uchylił orzeczenie Samorządowego Kolegium Odwoławczego w sprawie decyzji środowiskowej, wydłuży się czas oczekiwania na pozwolenie na budowę.

W lutym złożony został wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla węzła w Jaworniku. Po jej uzyskaniu ruszą prace związane z przygotowaniem szczegółowego projektu budowlanego węzła.

Trwają prace nad przygotowaniem koncepcji przebudowy DK7 w Głogoczowie. Prowadzone są też prace projektowe nad kładkami w Mogilanach i w Głogoczowie. GDDKiA planuje jeszcze w wakacje wystąpić z wnioskami o pozwolenia na budowę tych obiektów.