Podczas minionych wakacji kolejarze przebudowali jedną połowę przejazdu kolejowego na ul. Półłanki, teraz przychodzi czas na drugą. Od 25 lipca przez około cztery tygodnie nie przejadą tamtędy samochody i autobusy.
Przebudowa przejazdu kolejowo-drogowego na ul. Półłanki to część prowadzonej przez PKP Polskie Linie Kolejowe SA modernizacji linii kolejowej E30. Odcinek prowadzący przez Bieżanów jest już obecnie jedynym, na którym pociągi kursują tylko po jednym torze – ruch po dwóch torach możliwy jest już zarówno poza granicą Krakowa, jak i od rozjazdu w stronę Wieliczki do centrum miasta.
Jednym z powodów takiego stanu rzeczy jest właśnie konieczność przebudowy przejazdu. – W ramach inwestycji wymieniona zostanie nawierzchnia na odcinku ok. 60 metrów. Nowa droga będzie szersza, a po północnej stronie pojawi się chodnik. Na samym przejeździe zabudowane będą nowe płyty, które ułatwią pokonywanie samochodem trzech torów w tym miejscu. Bezpieczeństwo poprawi się również dzięki nowej sygnalizacji świetlnej, urządzeniom zabezpieczającym i nowym latarniom, które zostały zamontowane przy przejeździe – wylicza Piotr Hamarnik z PLK.
Dwa etapy
W poprzednie wakacje przeprowadzona została pierwsza część prac, druga ma się rozpocząć 25 lipca.
– Przez około cztery tygodnie przejazd kolejowo-drogowy będzie zamknięty. Samochody pojadą objazdem, a autobusy komunikacji zbiorowej będą mieć zmienione trasy. Dla pieszych i rowerzystów wykonawcy przygotują bezpieczne korytarze, którymi będzie można przedostać się na drugą stronę linii kolejowej. Prace budowlane zakończą się w drugiej połowie sierpnia – zapowiada Piotr Hamarnik.
Wakacje to jedyny możliwy termin, by wprowadzone zmiany w organizacji ruchu były mniej uciążliwe dla kierowców, choć bez utrudnień się nie obejdzie. W porównaniu z sytuacją z ubiegłego roku na pewne ułatwienie mogą liczyć mieszkańcy Złocienia, dzięki udrożnieniu przejazdu pod nowym obiektem nad ul. Złocieniową. Od 20 maja możliwy jest przejazd tą ulicą od nowego przystanku kolejowego w stronę Bieżanowa. Ten fragment jest jednokierunkowy, więc w przeciwnym kierunku kierowcy muszą już skorzystać z innych tras. Dopuszczony jest za to kontraruch rowerowy.
Co dalej?
Zgodnie z zapowiedziami PLK, drugi tor pomiędzy Bieżanowem a granicą Krakowa ma być czynny od grudnia. To oznacza, że pasażerowie na przystanku Kraków Złocień będą już mogli korzystać z obydwu peronów, a na stacji Kraków Bieżanów uruchomione zostanie przejście podziemne. Wtedy też ruszy rozbiórka kładki nad stacją, którą obecnie podróżni dostają się do pociągów. Po jej likwidacji wykonawcy przystąpią do budowy wiat nad peronami i ostatnich prac wykończeniowych.
Objazdy i zmiany w rozkładach
Podczas prac na przejeździe objazd będzie wyznaczony ulicami: Śliwiaka – drogą ekspresową S7 (do węzła A4 Kraków Bieżanów) – autostradą A4 (do węzła Kraków Wieliczka) – Wielicką – Kaimską – Mała Góra.
Dla pojazdów do 3,5 t wyznaczony będzie dodatkowy objazd ulicami i drogami: Sucharskiego – Kokotowską – DP 1239 K – Trakt Papieski;
Będą też wprowadzone następujące zmiany w kursowaniu komunikacji miejskiej:
- linia 163 będzie kursować po trasie czasowo skróconej: Os. Piastów - Złocień;
- linia 183 będzie kursować po trasie czasowo zmienionej: Miejskie Centrum Opieki/Wydział Farmaceutyczny UJ - ... - Bieżanów Pomnik - Sucharskiego - Zarzyckiego - Bieżanów;
- zostanie uruchomiona tymczasowa linia autobusowa 725 na trasie: Złocień - Domagały - Nad Drwiną - Półłanki - Botewa - Surzyckiego - Lipska;