Ostatnie spotkanie w sprawie tras Pychowickiej i Zwierzynieckiej. Co z dodatkowym wariantem?

fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

We wtorek w szkole przy ul. Strąkowej odbyło się ostatnie z cyklu spotkań z mieszkańcami w sprawie budowy kolejnych odcinków trzeciej obwodnicy. Uczestnicy nie pozostawili suchej nitki na proponowanych rozwiązaniach.

Wiceprezydent Andrzej Kulig podkreślał na spotkaniu to, na co zwracał uwagę już wielokrotnie, że na tym etapie żadne decyzje co do wyboru wariantów jeszcze nie zapadły. – Konsultacje służą temu, byśmy wszyscy mogli usłyszeć wszelkie możliwe uwagi, postulaty, propozycje, które odnoszą się do prezentowanego projektu. I to jest pierwszy etap – mówił wiceprezydent Andrzej Kulig. Drugim etapem ma być przepracowanie wszystkich tych postulatów w taki sposób, by zaproponować docelowe rozwiązanie. – Żadna z tych koncepcji nie jest rozwiązaniem docelowym. Jest to pewna wizja projektantów, którzy zrealizowali zadanie, natomiast to, czy ta ich wizja będzie ostateczna, będzie zależało od konsultacji – kontynuował.

Przypomniał, że wszystkie te postulaty będą poddane ocenie ekspertów z Politechniki Krakowskiej i dopiero wówczas ma zostać podjęta decyzja co do docelowej koncepcji – zdaniem prezydenta Kuliga, stanie się to do końca pierwszej połowy przyszłego roku. – Chyba, że z tych konsultacji okaże się, że wszystko jest do zmiany, wtedy zajmie to trochę więcej czasu – stwierdził. Przyznał jednak, że w tym momencie nie ma „ani środków, ani widoków na środki, żeby ten projekt realizować”.

Mocna krytyka

Gdyby decyzje mieli podejmować uczestnicy wtorkowego spotkania, skończyłoby się właśnie na decyzji, że wszystko jest do zmiany. Podczas dwugodzinnego spotkania z przedstawicielami miasta przytłaczająca większość obecnych mieszkańców krytycznie odnosiła się do przedstawionych wariantów tras Pychowickiej i Zwierzynieckiej, a duża część do samego pomysłu ich realizacji.

Część osób powoływała się na złe doświadczenia związane z budową Trasy Łagiewnickiej, m.in. brak połączenia tramwajowego pomiędzy ulicami Zakopiańską i Grota-Roweckiego, niedopracowane rozwiązania rowerowe, brak nowych linii tramwajowych, a jedynie przesuwanie istniejących, uciążliwości dla sąsiadów czy zatory na wylotach z trasy. Urzędnicy przekonywali z kolei, że rolą konsultacji jest m.in. uniknięcie takich mankamentów, jakie pojawiły się na etapie budowy Trasy Łagiewnickiej.

W dyskusjach wracał też wątek tzw. kanału ulgi. Zdaniem Mariusza Waszkiewicza z Towarzystwa na Rzecz Ochrony Przyrody, miasto powinno się wstrzymać z decyzjami w sprawie tras do wyborów, ponieważ istnieje szansa, że kolejna władza nie będzie forsowała już budowy kanału. Krzysztof Migdał ripostował, że jest to możliwe, ale nie ma co do tego pewności, a sam kanał w obecnej wersji już w niewielkim stopniu wpływa na rozwiązania projektowe.

Na głosy dotyczące zmniejszenia przekroju jezdni odpowiedział natomiast, że przekrój już został zmniejszony, ponieważ według analiz jezdnie powinny mieć po trzy pasy, a nie po dwa.

Happening w obronie płuc

Na spotkaniu pojawiła się m.in. znana artystka i aktywistka Cecylia Malik, która wraz ze studentami Wydziału Sztuki UP przygotowała modele płuc, nawiązujące do lasu łęgowego w Przegorzałach. Na spotkaniu byli też przedstawiciele Akcji Ratunkowej dla Krakowa. Przynieśli ze sobą dwa pisma dla Krzysztofa Migdała: zaproponowali, by wybrał albo podpisanie rezygnacji z pełnionej funkcji albo umowę społeczną, w której zobowiązuje się do rezygnacji z proponowanych wariantów obwodnicy, powołania eksperckiego zespołu i zachowania lasu łęgowego nad Wisłą. Przedstawiciel spółki stwierdził, że nie będzie niczego podpisywał, podkreślał natomiast, że specjaliści z różnych branż już teraz pracują nad projektem, co jest spełnieniem postulatu ARdK. Zdjęcia można zobaczyć tutaj:

Dodatkowy wariant?

Miasto poinformowało we wtorkowym komunikacie, że „spółka Trasa Łagiewnicka SA podjęła rozmowy z Zarządem Inwestycji Miejskich o poprowadzeniu linii premetra w ciągu Trasy Zwierzynieckiej, w sposób który umożliwiłby włączenie linii tramwajowej prowadzonej pod wzgórzem św. Bronisławy do sieci premetra”. Ta zapowiedź wzbudziła jednak dodatkowe pytania – jak wprowadzanie jakichkolwiek zmian na tym etapie ma się do kończących się już konsultacji.

Podobne pytania dotyczyły tego, w jaki sposób urzędnicy zamierzają zrealizować uchwałę kierunkową rady miasta, by zaprezentować również wariant z linią tramwajową poprowadzoną w tunelu pod Wisłą. Prezydent Kulig stwierdził, że nie ma na razie odpowiedzi na to pytanie – przygotowanie takiego wariantu wymaga albo aneksowania umowy z tym samym wykonawcą, albo zlecenia go osobno, jako innego zadania. Decyzje w tej sprawie jeszcze nie zapadły.

Czytaj wiadomości ze swojej dzielnicy:

Krowodrza Bronowice Zwierzyniec Dębniki