Ulice Podzamcze i św. Idziego zostaną włączone do Strefy Ograniczonego Ruchu. Oznacza to, że już niedługo wjadą tam tylko uprawnieni kierowcy – mieszkańcy, dostawcy, taksówkarze itp. Podobnie jak to ma miejsce na Basztowej czy Podwalu.
Urzędnicy od dawna zapowiadali, że chcą ograniczyć ruch samochodowy w rejonie Wawelu. Wcześniej m.in. wprowadzono nakaz skrętu z ul. Bernardyńskiej w prawo, wyeliminowano miejsca postojowe dla autokarów u wylotu ul. Grodzkiej i wyłączono z ruchu część jezdni, a przy okazji przebudowy ul. Krakowskiej uniemożliwiono bezpośredni przejazd pomiędzy ulicami Krakowską i Stradomską. Teraz planowany jest kolejny krok.
Trzeci odcinek SOR wokół Plant
Rejon wylotu ul. Kanoniczej i Grodzkiej jest miejscem szczególnie dużego natężenia ruchu pieszego i to piesi mają zyskać na tych zmianach poprawę bezpieczeństwa i wygodę poruszania się. Do obowiązującej strefy zamieszkania (w której prędkość ograniczona jest do 20km/h, a piesi mogą poruszać się całą szerokością drogi) dojdzie ograniczenie możliwości wjazdu tylko do określonych grup.
Na odcinek pomiędzy skrzyżowaniem ul. św. Idziego i św. Gertudy oraz skrzyżowaniem ul. Podzamcze i Straszewskiego będą mogli wjechać tylko:
- mieszkańcy z abonamentem postojowym typu K na sektor A1,
- dostawcy i obsługa techniczna, ale tylko w godzinach 20-9 i 13-14, wyłącznie dla i na czas wykonywania czynności ładunkowych oraz obsługi technicznej,
- rowery, dorożki konne, korpus konsularny, korpus dyplomatyczny, komunikacja miejska, taksówki, poczta,
- służby specjalne, służby miejskie, oznakowana pomoc medyczna,
- dojeżdżający na teren posesji, garażu lub wykupionego miejsca zastrzeżonego na ul. Podzamcze, ul. św. Idziego i Zamku Królewskiego na Wawelu,
- dojeżdżający do posesji przy ul. Grodzkiej 64,
- zaopatrzenie posesji na ul. św. Gertrudy 26-29,
- osoby z zezwoleniem Zarządu Dróg Miasta Krakowa.
Wszyscy pozostali kierowcy będą musieli zrezygnować ze skrótu przez ścisłe centrum i przejechać ten odcinek inną trasą, czyli przede wszystkim ul. Dietla i Alejami. Będzie to więc kolejny częściowo zamknięty odcinek pierwszej obwodnicy, po ulicach Basztowej, Dunajewskiego i Podwale.
Bez łańcuchów
Z zapowiedzi, jakie usłyszeliśmy od urzędników, zniknąć mają łańcuchy przy chodniku w pobliżu skrzyżowania z ul. Bernardyńską, które utrudniały przejście pomiędzy Plantami a Bulwarami Wiślanymi. Ze względu na strefę zamieszkania nie jest tam planowane wyznaczanie przejścia dla pieszych.
Zmiany mają wejść w życie jeszcze w tym roku.