Nawet o 30 minut krócej będzie można pojechać pomiędzy Chabówką a Zakopanem. Firma ZUE wybuduje łącznicę, która pozwoli na przejazd bez czasochłonnej zmiany kierunku w Chabówce. To jedna z kilku inwestycji, które razem skrócą podróż z Krakowa do Zakopanego do nieco ponad dwóch godzin.
PKP Polskie Linie Kolejowe SA podpisały dziś umowę na modernizację linii kolejowej między Chabówką a Zakopanem. Modernizacji doczeka się dwanaście stacji i przystanków: Chabówka, Rokiciny Podhalańskie, Raba Wyżna, Sieniawa, Pyzówka, Lasek, Nowy Targ, Szaflary, Szaflary Wieś, Biały Dunajec, Poronin i Zakopane.
Przystanki i stacje zyskają podobny standard, jaki można już obserwować na innych modernizowanych przez kolej obiektach: pojawią się rozwiązania dla osób niepełnosprawnych, perony będą lepiej oznakowane, oświetlone, na pociąg będzie można poczekać pod nową wiatą. W Nowym Targu przebudowana zostanie kładka dla pieszych.
Bez postoju w Chabówce
Największe zmiany będą dotyczyć samej Chabówki. Po pierwsze, powstanie tam dodatkowy przystanek. Po drugie, firma musi też wybudować łącznicę kolejową, w ciągu linii Sucha Beskidzka – Chabówka i Chabówka – Zakopane. – Umożliwi to bezpośrednią jazdę do Zakopanego, bez konieczności zmiany kierunku jazdy w Chabówce. Inwestycja pozwoli skrócić czas jazdy pociągów między Chabówką a Zakopanem o ok. 30 minut – mówi Dorota Szalacha z PKP PLK.
Do przebudowy jest ponad 100 obiektów, w tym 18 mostów i pięć wiaduktów. Na 23 skrzyżowaniach dróg z torami zamontowane będą dodatkowe urządzenia zabezpieczające, m.in. w Chabówce, Rokicinach Podhalańskich, Rabie Wyżnej, Sieniawie, Lasku, Nowym Targu, Szaflarach, Zakopanem. Tory wymienione zostaną na 44-kilometrowym odcinku.
– Efektem wymiany torów, przebudowy wiaduktów, mostów i przejazdów kolejowo-drogowych będą szybsze i bezpieczniejsze podróże – zapowiada Dorota Szalacha.
Prace będą kosztować 330 mln zł. Wybrana w przetargu firma ZUE będzie mieć na ich przeprowadzenie 42 miesiące, co oznacza zakończenie prac w 2021 roku. Jest ona odpowiedzialna nie tylko za roboty budowlane, ale też za przygotowanie wcześniej potrzebnych projektów i pozwoleń.
Wszystkie odcinki
Modernizacja torów od Chabówki na południe to część większych planów PLK, które zamierzają zająć się całym odcinkiem między Krakowem a Zakopanem. Gotowe są już dwie łącznice. Pierwsza, w Suchej Beskidzkiej, została oddana do użytku w czerwcu ubiegłego roku, druga to krakowska łącznica Zabłocie-Krzemionki. W najbliższych miesiącach rozpocznie się modernizacja w Krakowie, na linii kolejowej między Krakowem Płaszowem a Podborami Skawińskimi.
Na kolejnym odcinku, od Skawiny do Suchej Beskidzkiej też ruszają prace. – Wybudowany będzie nowy przystanek Radziszów Centrum, który ułatwi dostęp do kolei. Na dziewięciu stacjach i przystankach (Radziszów, Leńcze, Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona, Stronie, Stryszów, Rzozów, Wola Radziszowska, Podolany, Przytkowice), podróżni zyskają lepszą obsługę. Modernizacja linii obejmie m.in. sześć mostów i 35 km torów – wylicza Dorota Szalacha z biura prasowego PKP PLK.
Zakończenie wszystkich prac na linii w 2023 r. skróci podróż z Krakowa do Zakopanego o blisko godzinę – z trzech godzin do nieco ponad dwóch – zapowiada przedstawicielka PLK.