Czerwcowe czyszczenie w ewidencji zmniejszyło liczbę pojazdów zarejestrowanych w Krakowie. Jak obecnie wygląda sytuacja w tej dziedzinie?
O zmianach w Centralnej Ewidencji Pojazdów informowaliśmy w połowie czerwca. Nowe regulacje dotyczyły całego kraju i spowodowały wykreślenie z bazy ponad 7 milionów pojazdów. Wygaszenie decyzji o rejestracji dotyczyło tych pojazdów, które zostały zarejestrowane przed 14 marca 2005 roku, a równocześnie od przynajmniej 10 lat nie miały ważnego badania technicznego i ważnej polisy OC. Zasady były więc stosunkowo mało restrykcyjne i z pewnością nie oznaczały usunięcia wszystkich „aut-widm”, choć eliminowały istotną część pojazdów, które od lat fizycznie nie poruszały się już po drogach i tylko zaburzały statystyki.
W Krakowie z bazy wykreślono 138 500 pojazdów. Kiedy pytaliśmy o to, ile pozostało, urzędnicy bazowali na informacjach z końca roku. – Według oficjalnych danych, na dzień 31.12.2023 roku w Krakowie było zarejestrowanych łącznie 728 537 pojazdów, zatem po wygaszeniu decyzji o rejestracji powinno pozostać zarejestrowanych około 590 tys. pojazdów – informowała nas wówczas Dominika Jaźwiecka z biura prasowego urzędu miasta.
Kraków w środku stawki
Unia Metropolii Polskich opublikowała niedawno ranking dotyczący liczby pojazdów zarejestrowanych w największych polskich miastach. Ogólny wniosek jest taki, że jest ich wciąż dużo, aczkolwiek zmiany w bazie przyniosły spadek na poziomie łącznie 18%. W zależności od miasta, skala tego spadku wahała się od 9% w Rzeszowie do 27% w Bydgoszczy. Kraków według tego zestawienia zanotował spadek na poziomie 19%.
Jeśli chodzi o liczbę pojazdów na 1000 mieszkańców, Kraków plasował się mniej więcej w środku zestawienia, ze wskaźnikiem na poziomie 732. Dla porównania, w Katowicach zarejestrowanych było 991, w Warszawie 943, a w Poznaniu 862 pojazdy na 1000 mieszkańców. Najniższy wynik zanotowano w Lublinie – 631.
Tylko w przybliżeniu
Zapytaliśmy w urzędzie miasta o możliwie najbardziej aktualne dane w tej dziedzinie. Nie jest z tym prosto – jak tłumaczą urzędnicy, oficjalne dane dotyczące liczby zarejestrowanych pojazdów pozyskiwane są corocznie z raportu GUS, zawierającego stan z 31 grudnia poprzedniego roku. Oficjalna liczba mieszkańców, ujęta w raporcie „Kraków w liczbach 2023”, również pokrywa się danymi GUS z końca roku.
Otrzymaliśmy jednak dane dotyczące zarejestrowanych pojazdów z połowy roku. – Na podstawie będącego w dyspozycji Wydziału Ewidencji Pojazdów i Kierowców UMK narzędzia w postaci Modułu Sprawozdawczo-Kontrolnego Systemu POJAZD można określić jedynie przybliżoną ilość pojazdów samochodowych zarejestrowanych w Krakowie jako aktywne na dany dzień. Przykładowo, według stanu na dzień 30 czerwca 2024 liczba zarejestrowanych w Krakowie jako aktywne samochodów osobowych wynosiła 500 875, samochodów ciężarowych 59 359, autobusów 1 599, ciągników rolniczych 4 099, ciągników samochodowych 3 784, motocykli 29 420, motorowerów 9 428, samochodów specjalnych 4 145, a pojazdów samochodowych innych 744 – wylicza Dominika Jaźwiecka.
Te dane dają łącznie sumę ponad 613 tys. pojazdów, a więc wyższą niż zakładana w czerwcu liczba 590 tys. (to prawdopodobnie na jej podstawie wyliczono wskaźnik 732 pojazdów/1000 mieszkańców. W uaktualnionej wersji, ale wciąż dzielonej na populację z grudnia, byłaby mowa o 761 pojazdach na 1000 mieszkańców, w tym 621 samochodach osobowych.
Ruch spoza miasta
Z punktu widzenia codziennego poruszania się po mieście kluczowe są jednak dane dotyczące realnego ruchu, a nie te ujęte w oficjalnych bazach. Z jednej strony, faktycznych mieszkańców Krakowa jest więcej – już w 2022 roku Wodociągi Miasta Krakowa mówiły o liczbie przekraczającej milion.
Z drugiej strony – na liczbę samochodów poruszających się po Krakowie wpływa w dużej mierze ruch spoza miasta. Świadczą o tym wyniki pomiarów przeprowadzonych w kwietniu w 50 punktach, w tym wielu wjazdowych do miasta. Pod tym linkiem można znaleźć pełne zestawienie, a o badaniu i jego założeniach informowaliśmy tutaj: