Gdzie w Krakowie największe natężenie ruchu? Na jednym odcinku ponad 92 tys. pojazdów na dobę

fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

Są wyniki zleconych przez miasto pomiarów ruchu drogowego w 50 punktach na terenie Krakowa. Jak się okazuje, największe natężenie pojazdów w ciągu doby jest odnotowywane na autostradzie A4 na południu Krakowa, al. Powstańców, ul. Conrada i moście Dębnickim.

Jak podaje magistrat, w czasie badania określano wielkość ruchu drogowego na trasach wlotowych do Krakowa, które nie zostały objęte Generalnym Pomiarem Ruchu w latach 2020 i 2021, realizowanym na zamówienie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Głównym celem pomiarów było uzupełnienie informacji m.in. na temat liczby wjeżdżających do miasta pojazdów w standardowym dniu roboczym, co ma być powiązane z budową i kalibracją nowego Symulacyjnego Modelu Transportowego Aglomeracji Krakowskiej. System w przyszłości ma stanowić narzędzie sprawniejszego i bardziej optymalnego planowania oraz zarządzania systemem transportu w Krakowie.

Badanie wykazało, że największe natężenie ruchu pojazdów zmierzono na obwodnicy autostradowej miasta, na wysokości stopnia wodnego Kościuszki. W ciągu doby przejeżdża przez ten odcinek 92,5 tys. pojazdów.

Kolejne z rzędu były: al. Powstańców Wielkopolskich i Śląskich z 73,5 tys. pojazdów, ul. Conrada (przy wiadukcie) – 68,8 tys., most Dębnicki – 68 tys. i ul. Opolska (w okolicy rzeki Białuchy) – 65,4 tys.

Jednocześnie w czasie pomiarów odnotowano, że największy odsetek samochodów przemieszczających się po Krakowie stanowią pojazdy osobowe (87,73 proc.). Stosunkowo dużo odnotowano również samochodów dostawczych (6,30 proc.) oraz samochodów ciężarowych z naczepami (2,48 proc.) Pozostałe kategorie pojazdów mają znikomy wpływ, a ich ogólny udział w ruchu w mieście nie przekracza 3 proc.

Rowery na jezdni oraz pojazdy wolnobieżne to kategorie, które występowały najrzadziej (odpowiednio 0,26 proc. i 0,04 proc.).

Jak tłumaczą urzędnicy, zadanie zrealizowano w ciągu jednego dnia, jest zatem pewnym zobrazowaniem wielkości ruchu pojazdów wjeżdżających do miasta. Jego wyniki w powiązaniu z innymi danymi mają posłużyć do stworzenia komputerowego modelu systemu transportowego, który w jak najlepszym stopniu odzwierciedla jego rzeczywisty obraz.