Przetarg w sprawie premetra. Decyzja środowiskowa w połowie 2023 roku?

fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

Po mozolnym etapie przygotowywania studium w sprawie budowy metra miasto robi teraz kolejny krok. Urzędnicy rozpisali przetarg na przygotowanie decyzji środowiskowej dla pierwszego etapu prac, pomiędzy ul. Piastowską a rondem gen. Maczka.

Temat metra wrócił w minionym tygodniu z dużą siłą, przy okazji środowej dyskusji w radzie miasta. Urzędnicy zaprezentowali radnym główne ustalenia studium wykonalności dla bezkolizyjnego systemu transportu szynowego, zgodnie z którymi budowa klasycznego metra nie ma uzasadnienia. Powstać miałoby natomiast tzw. premetro, czyli system oparty na tramwajach, ale kursujących częściowo w tunelach.

Z opracowania można się dowiedzieć, że krakowskie premetro ma mieć 22 kilometrów długości z 32 przystankami, półtorakilometrową estakadą i dwoma tunelami. Linia ma połączyć Wzgórza Krzesławickie z rejonem ulicy Jasnogórskiej. Duża część radnych krytycznie odniosła się do tych planów, przekonując, że premetro nie rozwiąże problemów komunikacyjnych. Więcej o dyskusji pisaliśmy tutaj:

Już następnego dnia po sesji Zarząd Inwestycji Miejskich rozpisał przetarg na opracowanie dokumentacji potrzebnej do realizacji inwestycji. Chodzi o uzyskanie decyzji środowiskowej dla centralnego odcinka, pomiędzy ul. Piastowską a rondem gen. Maczka.

Estakadą i tunelem

To ok. 10,5 km trasy, w tym odcinek tunelowy o długości ok. 5,6 km z siedmioma przystankami podziemnymi, estakadowy o długości ok. 1,4 km z dwoma przystankami nadziemnymi oraz odcinek naziemny o długości ok. 3,5 km z trzema przystankami naziemnymi.

Według wariantu preferowanego, na al. Andersa tramwaj kursowałby w pasie rozdziału pomiędzy jezdniami. Później wjedzie na estakadę, którą pokona skrzyżowanie al. Bora-Komorowskiego z ul. Stella-Sawickiego i Wiślicką, a następnie, po północnej stronie al. Bora-Komorowskiego doprowadzi do ul. Dobrego Pasterza. Od tego momentu, przez ok. 700 metrów, trasa będzie się pokrywać z przygotowywaną obecnie linią tramwajową do Mistrzejowic.

Później tramwaj zjedzie do tunelu i przejedzie pod ulicami Młyńską, Pilotów, Olszyny, Brodowicza, Lubicz, Basztową, Rajską, Czystą i Reymonta. Tam znów przewidziane jest połączenie z nową linią tramwajową, tym razem wzdłuż ul. Piastowskiej.

Projektant będzie też musiał wziąć pod uwagę warianty alternatywne, bez estakady w rejonie ul. Dobrego Pasterza lub ze stacją w rejonie Teatru Bagatela i przebiegiem pod ulicą Krupniczą.

Długa lista dokumentów

Projektant będzie musiał przygotować wszystkie dokumenty potrzebne do uzyskania decyzji środowiskowej. Wcześniej ma zorganizować konsultacje społeczne z mieszkańcami Bieńczyc, Czyżyn, Mistrzejowic, Prądnika Czerwonego, Grzegórzek, Starego Miasta i Krowodrzy, w postaci spotkań i formularzy internetowych. Jako wyjściowe ma potraktować ustalenia ze studium, ale musi też przygotować własne badania, pomiary i analizy.

ZIM czeka na oferty do 5 listopada. Jeśli uda się rozstrzygnąć przetarg, zwycięzca będzie miał 19 miesięcy na wykonanie zadania.