– Już dziś możemy zapewnić, że realizacja projektu jest niezagrożona i rozpocznie się w przyszłym roku, gdyż 10 lipca rada miasta postanowiła, na wniosek prezydenta Jacka Majchrowskiego, zapewnić finansowy wkład własny niezbędny do realizacji tego zadania. Efektem projektu będzie modernizacja zabytkowego Hangaru Czyżyny wraz z budynkiem kotłowni oraz stworzenie tam drugiego oddziału MIM – poinformowało muzeum w mediach społecznościowych.
Koniec realizacji projektu przewidziano na koniec 2021 roku.
Co się zmieni?
Na początek hangar zostanie przebudowany i dostosowany do potrzeb planowanej ekspozycji. W środku mają być prezentowane autobusy, tramwaje i pojazdy służb technicznych. W planach jest również powstanie miejsca do prowadzenia prac badawczych, archiwizacyjnych i związanych z zabytkami techniki.
– Z uwagi na zakres i koszty, projekt podzieliliśmy na kilka etapów. W pierwszym etapie zostanie zrealizowana najważniejsza część, czyli adaptacja budynku hangaru i kotłowni na cele muzealne i edukacyjne, wraz z zagospodarowaniem bezpośredniego terenu inwestycji – mówił jakiś czas temu w rozmowie z LoveKraków.pl Piotr Gój, dyrektor Muzeum Inżynierii Miejskiej.
W hangarze jest sporo do zrobienia. Konieczna jest wymiana podłogi i budowa kanalizacji. Pomiędzy kotłownią i hangarem ma powstać podziemny tunel, dzięki któremu zwiedzający będą mogli przechodzić między obiektami. Kotłownia ma zostać udostępniona jako zabytek inżynierii miejskiej.
W hangarze do tej pory udało się wymienić dach w głównym budynku, wyburzyć dobudowane w późniejszych latach niepotrzebne obiekty czy zrekonstruować wrota hangaru.
Jeśli chodzi o otoczenie hangaru, czyli zieleń i remont pozostałych budynków, to muzeum przewiduje prace w kolejnym etapie.
Szacowany koszt realizacji tego etapu przebudowy to ponad 13 mln zł. W maju muzeum pozyskało ponad 5 mln zł z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego (na lata 2014-20).