Remonty metr po metrze. Poprawia się stan infrastruktury torowej

Ulice Westerplatte, Królewska, Podchorążych, Igołomska, Teligi, Wielicka, Krakowska, św. Gertrudy czy aleja Pokoju – to tylko część dróg, przy których zdecydowanie poprawił się stan infrastruktury tramwajowej.

W Krakowie mamy prawie 194 kilometry torowisk tramwajowych. Ich stan w przeciągu trzech ostatnich lat uległ znaczącej poprawie. Świadczą o tym dane. W 2017 roku poprawy wymagało 24 procent torowisk, w 2018 roku wskaźnik ten wyniósł niespełna 21 procent, w 2019 roku spadł poniżej 20 procent.

Generalne remonty

W przeciągu ostatnich trzech lat nastąpiła zmiana w zakresie infrastruktury tramwajowej, to zasługa inwestycji oraz prac w ramach bieżącego utrzymania. Takie kompleksowe podejście w zakresie torów sprawiło, że niemal połowa torowisk, która była w nieodpowiednim stanie technicznym została poddana przebudowie lub pracom serwisowym

W ramach generalnych remontów w zeszłym roku wyremontowano blisko sześć kilometrów torowisk na ulicy Karmelickiej, Królewskiej, Podchorążych oraz Bronowickiej. W tym roku zakończy się modernizacja kilometrowego odcinka ulicy Krakowskiej oraz części Stradomskiej i Dietla.

Remont trzeba przygotować

To jednak nie koniec dużych i kosztownych remontów. Trwają przygotowania, aby w ciągu kolejnych lat zrealizować prace na torowiskach wzdłuż ulic: Starowiślnej, Kościuszki i Zwierzynieckiej, al. Solidarności czy ul. Ptaszyckiego. W piątek otwarto oferty na zaprojektowanie oraz uzyskanie wszystkich zgód administracyjnych dla przebudowy ul. Starowiślnej. O kontrakt z miejską jednostką starają się dwie firmy, które deklarują, że w siedem miesięcy od podpisania umowy przedstawią urzędnikom finał swojej pracy.

Z kolei dla przebudowy ulic Kościuszki i Zwierzynieckiej – na ukończeniu jest opracowywanie dokumentacji projektowej oraz pozyskiwanie decyzji zezwalających na realizację prac. Na ponad 1,6-kilometrowym odcinku w centrum miasta wymienione zostanie torowisko, pojawi się nowa nawierzchni jezdni oraz chodniki.

ZDMK w planach inwestycyjnych ma również ulicę Starowiślną, na fragmencie od skrzyżowania z ulicą Dietla aż po most Powstańców Śląskich. Dla tej ulicy wcześniej powstała koncepcja, a teraz analizowane są wyniki konsultacji społecznych, na podstawie których opracowany zostanie właściwy projekt.

Na ostateczny projekt budowlanych, pod kątem przebudowy torowiska, czeka również al. Jana Pawła II (fragment od placu Centralnego do ulicy Bulwarowej) oraz ul. Ptaszyckiego (od ul. Bulwarowej do pętli Kopiec Wandy). Po opracowaniu dokumentacji planowany jest przetarg na realizację prac.

Kolejne lata nastawione są na poprawę infrastruktury tramwajowej pod kątem inwestycyjnym i serwisowym. W ostatnim czasie wiele prac zostało zrealizowanych, jeszcze kilka miejsc przed nami  – podkreśla Marcin Hanczakowski.

Bieżąca naprawa

O jakości torowisk nie świadczą tylko duże remonty. Najczęściej modernizowane muszą być rozjazdy wokół tzw. pierwszej obwodnicy miasta. To w tych miejscach dochodzi do największego zużycia torowisk. Powodem jest liczba pojazdów, które w ciągu doby korzystają z tych skrzyżowań.

Tylko w ostatnich tygodniach prace serwisowe były prowadzone na węzłach św. Gertrudy i Dominikańskiej oraz pod Filharmonią Krakowską. To jednak nie wszystko. Trwająca przebudowa ulicy Krakowskiej została wykorzystana do przeprowadzenia remontu węzła Korona. Robotnicy dokonali również naprawy nawierzchni na fragmencie ulicy Straszewskiego.

W poniedziałek rozpoczęły się prace na węźle Poczta Główna. W tym miejscu wymienione zostaną dwie zwrotnice, sześć krzyżownic oraz szyny łukowe w kierunku św. Gertrudy oraz dodatkowo szyny łukowe na wyłączonym z ruchu odcinku trasy tramwajowej w rejonie przystanku Starowiślna. Prace potrwają do końca sierpnia.