Rozmowy mistrzów w Pałacu Sztuki

Przysłowia Niderlandzkie wg Pietera Bruegla, Galeria Miodowa fot. Małgorzata Bundzewicz/mat.prasowe
W najbliższy czwartek wernisaż wystawy „Bosch rozmawia z Brueglem” w Pałacu Sztuki.

„Ogród rozkoszy ziemskich” Hieronima Boscha i „Świat do góry nogami” Pietera Bruegla – to właśnie te prace renesansowych malarzy niderlandzkich stały się inspiracją do dwóch projektów.

Na wystawie zobaczymy prace artystów związanych z ART Studio Miodowa, pracowni działającej przy Stowarzyszeniu na Rzecz Rozwoju Psychiatrii i Opieki Środowiskowej w Krakowie oraz zaproszonych artystów profesjonalistów.

Po pierwsze: interpretacja

Artyści związani z ART Studio Miodowa interpretowali treści zwarte we wspomnianych obrazach. Dzięki temu powstały wielkie obrazy, na które składają się połączone ze sobą płótna, a każde z nich ma wymiary 30x40 cm.

Łącznie, w przestrzeni dolnego Pałacu Sztuki zobaczymy prawie 100 prac, tworzących nowy sposób pojmowania dzieł Bruegla i Boscha.

Po drugie: co na to mistrzowie?

– Odpowiednio połączone, a potem zestawione z pracami z poprzedniego projektu „Rajskie ogrody” doprowadziły do bardzo interesującej rozmowy Boscha z Brueglem, z której mistrzowie są zapewne bardzo zadowoleni – ocenia Małgorzata Bundzewicz, kuratorka wystawy.

O projektach słów kilka

Pierwszy z projektów dotyczył interpretacji obrazu Hieronima Boscha „Ogród rozkoszy ziemskich” lub „Tysiącletnie królestwo”. Artysta namalował tryptyk ok. 1500 roku, a obecnie jest prezentowany w muzeum Prado w Madrycie.

– Mamy tu do czynienia z dziełem szczególnym, obraz to w istocie zakodowany przekaz, który jest tak naprawdę wyrażeniem myśli bractwa, do którego przynależał Hieronimus – Bractwa Najświętszej Maryi Panny. To zgromadzenie utworzone zostało w 1318 roku. Było czymś na kształt loży masońskiej z jasno określoną hierarchią i systemem wartości, skupiającą w swoich szeregach najznamienitszych obywateli miasta i regionu. Członkowie bractwa spotykali się w Katedrze św. Jana na tzw. łabędzich ucztach – opisuje projekt Bundzewicz.

Łabędzie Bractwo składało się z brabanckiej elity i miało dostęp do najnowszych osiągnięć wiedzy. Bosch przebywał zatem w towarzystwie, które było dobrze zorientowane w tematyce alchemii, kabały czy neoplatonizmu.

– Miało to ogromny wpływ na kształtowanie się zarówno duchowości samego artysty, jak i jego malarstwa. Jest to barwna, epicka opowieść będąca niesłychanie istotną inspiracją do przetworzenia i zrozumienia – posługując się językiem sztuki przez współczesnych artystów – ocenia Bundzewicz.

Inspiracją do drugiego z projektów był obraz Pietera Bruegla Starszego „Świat do góry nogami”, „Przysłowia Niderlandzkie”, „Nic nie dzieje się jak powinno”.

– Na obrazie zauważono ponad sto przysłów i wyrażeń idiomatycznych, przedstawiających ówczesne społeczeństwo i świat, który zdaniem wielu był wówczas przewrócony do góry nogami. Stąd też wywodzi się jedna z alternatywnych nazw dzieła: Świat do góry nogami. Bruegel połączył sztukę mowy ze sztuką obrazowania, eksponując głupotę, amoralność i bezmyślność ludzką. Wszystko tutaj ma swoją wymowność, która odzwierciedla ówczesny świat i dystans artysty do tych przedstawionych zdarzeń. Obraz nie stracił na swojej aktualności, takie same absurdy otaczają nas i dzisiaj. Świat do góry nogami to jakby odwrócenie wszelkich pojęć i zasad w każdej otaczającej nas sytuacji, to nie tylko problem istniejący realnie, ale też symboliczny punkt odniesienia dla artystycznej kreacji, do refleksji wobec otaczających nas zdarzeń – pisze Małgorzata Bundzewicz.

Spotkanie mistrzów

A z tymi wszystkimi absurdami, artystycznymi kreacjami i refleksjami na temat otaczającego nas świata będzie można się spotkać od 6 lutego w Pałacu Sztuki.

To właśnie tu spotkają się wszyscy mistrzowie – Bosch, Bruegel, artyści związani z ART Studio Miodowa i artyści-profesjonaliści. Co z tej dyskusji wyniknie? Na pewno to, że przy pomocy niezwykłej mocy sztuki opowiedzą o tym, co ważne i ważniejsze.

Na wystawę „Bosch rozmawia z Brueglem” zapraszają Zakład Psychiatrii Środowiskowej Katedry Psychiatrii UJ CM, Stowarzyszenia na Rzecz Rozwoju Psychiatrii i Opieki Środowiskowej i ART Studio Miodowa.

Wernisaż wystawy odbędzie się 6 lutego 2020 (czwartek) o godz. 18.15 w Dolnym Pałacu Sztuki TPSP w Krakowie (pl. Szczepański 4).