Kandydat na prezydenta Krakowa Stanisław Mazur proponuje aplikację mobilną KR-appkę, która ma służyć do załatwiania spraw i współrządzenia miastem przez mieszkańców
– Pomysł, który dziś przedstawiamy jest wyrazem naszego myślenia o nowoczesnym mieście, które jest technologicznie zaawansowane, a zarazem bardzo przyjazne dla mieszkańców. Ta aplikacja, którą zwiemy „KR-appka” spełnia dwie istotne funkcje. Z jednej strony to ułatwienie dla mieszkańców w pozyskiwaniu informacji o sprawach, które dotyczą miejsca parkingowe, miejsca w szkołach czy szpitali i tego wszystkiego, czego potrzebujemy, aby sprawnie poruszać się po naszym mieście – powiedział Stanisław Mazur.
Drugi komponent aplikacji ma ułatwić kontakt mieszkańca z urzędem. – To nie tylko zgłaszanie opinii czy postulatów, ale również konsultowanie różnych ważnych rzeczy, o których rozstrzyga rada miasta czy podejmuje prezydent – podkreślił Mazur.
– Kraków ma ogromny problem z integracją danych dotyczących jego własnych mieszkańców. Dziś te dane o mieszkańcach, firmach, ale także własnych zasobach rozrzucona jest na różne systemy, takie jak Biuletyn Informacji Publicznej, Księga Procedur, Krakowskie Centrum Komunikacji, Miejski System Informacji Przestrzennej, czy Obserwatorium. Pora, by podobnie jak miasta europejskie, zintegrować te dane i dać do nich uproszczony dostęp przez mobilną aplikację – mówił Paweł Suliński, Globalny Dyrektor Działu Finansów z Centrali Usług Wspólnych Hitachi Energy. Dodawał, że takie zmiany ułatwią i zcyfryzują także pracę krakowskich urzędników.
"KR-appka" to tylko część większego planu, który obejmuje również wprowadzenie Rzecznika Praw Mieszkańca – inicjatywy mającej na celu szybkie i skuteczne rozwiązywanie bieżących problemów mieszkańców Krakowa. – Chcemy miasta smart z nowoczesnymi siłami szybkiego reagowania, gwarantującymi mieszkańcom, że ich głos zostanie nie tylko usłyszany, ale i szybko zaadresowany – mówiła Izabela Chyłek, kandydatka do rady miasta.
– Codzienna praca pokazuje nam, jak wiele problemów z załatwianiem podstawowych spraw mają zwykli mieszkańcy. Zgłoszenie dziury w drodze, źle naliczone opłaty w spółdzielni, chodnik zastawiony przez samochody. Wiele osób zwyczajnie boi się reakcji urzędnika lub nie wie jak załatwić takie sprawy. Właśnie dlatego chcemy, by w Krakowie swoją pracę rozpoczęła specjalna jednostka - Rzecznik Praw Mieszkańca – podkreśliła Olga Lany, kandydatka do rady miasta.