Stare autobusy idą na złom. Rewolucja na trasie do zoo

Stare Jelcze nie będą już wozić pasażerów do zoo fot. Paulina Frączek/LoveKraków.pl

Po dostawie pierwszej partii nowych autobusów i po Światowych Dniach Młodzieży MPK może już zająć się złomowaniem starych pojazdów. Na razie wycofa jednak z użytku o dziesięć autobusów mniej, niż planowano, bo wrześniowe zmiany w rozkładzie spowodują zwiększenie zapotrzebowania na przewozy.

Przed ŚDM do Krakowa dojechało 60 nowych Solarisów. To pierwsza dostawa spośród aż 111 autobusów z ostatnich zamówień MPK. Wcześniej, po dostawach tramwajów „Krakowiak”, przewoźnik wielokrotnie tłumaczył, że z wycofywaniem starego taboru wstrzymuje się do czasu lipcowego spotkania młodych.

Teraz sprawa może przyspieszyć. Rzecznik MPK Marek Gancarczyk nie precyzuje na razie, jaki będzie dokładny harmonogram wycofywania pojazdów z użytkowania. Są już jednak pierwsze decyzje. – Pierwotnie mieliśmy plany, by wycofać 60 najstarszych 12-metrowych autobusów, bo tyle przyjechało nowych. Ale ponieważ ZIKiT poinformował nas, że są plany które będą skutkować większym zapotrzebowaniem na przewozy autobusami, dziesięć najlepszych jednak zostawimy. Przejdą przeglądy i po drobnych naprawach będą dalej wykorzystywane – zapowiada Gancarczyk.

Solarisy na trasie do ZOO

Wiadomo już też, że nowe Solarisy zastąpią stare Jelcze na trasie linii 134 kursującej do zoo. Mieszkańcy Woli Justowskiej od dawna skarżyli się, że jeżdżą najstarszymi autobusami – głośnymi, niewygodnymi i nieekologicznymi. Była to też kiepska wizytówka miasta dla turystów odwiedzających ogród zoologiczny i Las Wolski. MPK argumentowało, że tylko w tych Jelczach zamontowane są bagażniki rowerowe, dlatego nie można na linię 134 skierować innego taboru.

Po dostawach MPK może już odpowiedzieć na postulaty mieszkańców. – Na linię 134 zostaną skierowane nowe autobusy – mówi Gancarczyk. W dziesięciu z Solarisów zostaną zamontowane bagażniki rowerowe – innego, nowocześniejszego typu. Pytanie tylko, jak nowe autobusy będą sprawdzać się na trudnej trasie, na której nawet mocne Jelcze nie zawsze dawały sobie radę.

W kolejce 12 i 77

Kolejne decyzje o wycofywaniu będą następować wraz z kolejnymi dostawami autobusów. Jesienią 12 autobusów hybrydowych zastąpi 12 starszych pojazdów. – Natomiast kiedy w pierwszym półroczu 2017 dotrze do nas 77 nowych autobusów przegubowych, to wycofamy tyle samo starszych – zapowiada Gancarczyk.

Wcześniej należy się spodziewać pożegnań z kolejnymi wysokopodłogowymi tramwajami. – Tu jednak nie mogę podać dokładnych liczb. Najstarsze tramwaje pójdą w odstawkę jeszcze w tym roku, ale szczegóły będą zależeć od zapotrzebowania ze strony ZIKiT – mówi rzecznik MPK.