Tunel na zakopiance z nowym rekordem

fot. Krzysztof Nalewajko/GDDKiA

W niedzielę 11 sierpnia padł nowy rekord w dziennej liczbie przejazdów samochodów w tunelu pod Luboniem Małym na zakopiance. Przejechało nim dokładnie 44 217 pojazdów.

Dotychczasowy rekord pochodził z 10 września 2023 (40 524 samochodów). Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad informuje, że tylko w te dwa dni liczba aut jadących tunelem przekroczyła 40 tysięcy.

Przez siedem tygodni wakacji trasę pokonało niemal 1,5 mln samochodów (dokładnie 1 440 858), co daje średnią 29,4 tys. Dla porównania, przez pierwsze siedem tygodni ubiegłorocznych wakacji z tunelu skorzystało niewiele ponad 1,3 mln pojazdów (1 328 490). Ruch w tym okresie wzrósł więc o 8,5 proc. W całym 2023 roku średnia wyniosła ok. 21 tys. aut.

– Tunel i sama zakopianka nie są typową drogą tranzytową, na których ruch odbywa się głównie w dni powszednie, a w weekendy jest nieco mniejszy. Na tej trasie jest inaczej – większe natężenie ruchu notujemy w weekendy, a mniejsze w dni powszednie. Widać wyraźnie, że jest to trasa w znacznym stopniu turystyczna, na której ruch kształtują przede wszystkim pora roku, kalendarz świąt i pogoda – mówi Kacper Michna z GDDKiA.


Miliard złotych

Tunel im. Lecha i Marii Kaczyńskich pod Luboniem Małym został otwarty 12 listopada 2022 roku, po trwającej sześć lat budowie, która pochłonęła miliard złotych. Drążenie tunelu rozpoczęto 6 marca 2017 roku od portalu północnego w Naprawie na jezdni w kierunku Rabki-Zdroju. Ze względów technologicznych i bezpieczeństwa prace były prowadzone w tzw. ruchu ciągłym, tj. 24 godziny na dobę, przez siedem dni w tygodniu. Ekipy budowlane drążące tunel jednocześnie z obu stron, od północy i południa, spotkały się wewnątrz masywu Lubonia Małego 23 października 2019.

Po dwóch latach i pięciu miesiącach pracy przebita została pierwsza nawa tunelu w kierunku Rabki-Zdroju. Pół roku później, 27 kwietnia 2020, używając materiałów wybuchowych metodą tzw. mikrostrzałów, przebito nawę tunelu w kierunku Krakowa.

Tunel na zakopiance. Odcinkowy pomiar prędkości

Każda z dwóch nitek tunelu ma dwa pasy ruchu w każdym kierunku i dodatkowo pas awaryjny, który w przyszłości może stać się dodatkowym pasem ruchu. Przejazd tunelem z prędkością 100 km/h zajmuje ponad minutę, dokładnie 75 sekund. Nad bezpieczeństwem kierowców czuwa w nim m.in. odcinkowy pomiar prędkości i 170 kamer.