W czerwcu poznamy wyniki trwających kilka lat prac koncepcyjnych i badań dotyczących perspektyw budowy w naszym mieście szybkiego transportu szynowego. Prowadzone od 2018 roku pracy wymagały między innymi wykonania 140 otworów o łącznej długości 4695 metrów.
Czy w Krakowie będzie metro? W ubiegły piątek wątpliwości rozwiał prezydent Jacek Majchrowski. W czasie rozmowy transmitowanej na swoim koncie na Facebooku powiedział, że widział już koncepcję, którą dla miasta opracowuje za ponad 9,5 mln zł firma ILF Consulting Engineers Polska.
– Wygląda na to, że jest koncepcja szynowego rozwiązania w kontekście premetra, czyli częściowo pod ziemią, częściowo nad ziemią – stwierdził prezydent. Argumentował, że standardowe „ciężkie” metro wymaga odpowiednio dużych potoków pasażerskich, a takich w Krakowie nie ma.
Szybki tramwaj
Prace mają się skończyć w maju, a ich efekty wszyscy poznamy w czerwcu. Oznacza to 1,5 roku opóźnienia, bo pierwwotnie dokument miał być gotowy do końca 2019 roku.
W komunikacie urzędu miasta czytamy, że "wariant rekomendowany to szybki tramwaj o przebiegu częściowo tunelowym i częściowo estakadowym. Trasa wariantu pokrywa się z przebiegiem wariantu zakładającym realizację linii metra, jednak odcinek tunelowy został zaprojektowany głównie na odcinku centralnym, gdzie występują największe utrudnienia na sieci tramwajowej oraz w rejonie wielowariantowego węzła przesiadkowego w Bronowicach. Pozostały przebieg jest naziemny, częściowo wykorzystując istniejące torowiska tramwajowe (głównie w rejonie Nowej Huty), a częściowo wymaga budowy nowej infrastruktury naziemnej oraz nadziemnej (estakada)".
Badania gruntu
W ostatnim czasie wykonano między innymi badaniu gruntu wzdłuż planowanych przebiegów bezkolizyjnego środka transportu. W ramach prac terenowych wykonanych zostało 140 otworów badawczych o zmiennej głębokości od 7 do 55 m pod poziomem terenu i sumarycznym metrażu ok. 4695 metrów bieżących, a także 40 sondowań statycznych.
"Uzyskane wyniki z badań terenowych są bardzo cenne pod względem budowy geologicznej Krakowa, z uwagi na ich unikalny charakter oraz szeroki front robót. Wykonane otwory badawcze znajdują się w lewobrzeżnej części Krakowa na odcinku między Bronowicami a Wzgórzami Krzesławickimi" – podał urząd miasta.