29 cennych rycin oraz plakieta rytownika Giana Giacoma Caraglia to nowe eksponaty w zbiorach wawelskich. Zostaną one zaprezentowane na wystawie Obraz Złotego Wieku, dedykowanej nauce, kulturze i sztuce na dworze Jagiellonów.
Zbiory Zamku Królewskiego na Wawelu powiększyły się o cenne eksponaty pochodzące z XVI wieku. 29 rycin oraz plakietę „Pokłon pasterzy” przekazał instytucji dr Jerzy Wojciechowski wraz z żoną Antoniną Grzegorzewską.
– Bardzo dziękujemy hojnym darczyńcom i cieszymy się, że będziemy mogli zaprezentować te cenne dary w przyszłym roku podczas kolejnej spektakularnej wystawy organizowanej w Zamku pt. Obraz Złotego Wieku, poświęconej kulturze, sztuce i nauce na dworze Jagiellonów – powiedział dyrektor Zamku Królewskiego na Wawelu prof. Andrzej Betlej.
Najwybitniejszy rytownik epoki renesansu
Nowe eksponaty to dzieła Giana Giacoma Caraglia, który uważany jest za jednego z najwybitniejszych rytowników oraz złotników epoki renesansu. Chociaż urodził się w Weronie, przez ponad 25 lat mieszkał w Polsce.
Gdy przybył na dwór Jagiellonów, był już szanowanym twórcą. Zajął się jubilerstwem i stworzył gemmy z wizerunkami królowej Bony, Zygmunta Augusta oraz Barbary Radziwiłłówny. W podziękowaniu za swoje zasługi Caraglio otrzymał tytuł szlachecki.
Dzieła Caraglia w wawelskich zbiorach
Ryciny Caraglia, które trafiły na Wawel, to najbardziej charakterystyczne dzieła z jego dorobku. Są odwzorowaniem prac najwybitniejszych malarzy włoskiego renesansu, takich jak Rafael, Rosso Fiorentino czy Tycjan.
Na XVI-wiecznych rysunkach zostały ukazane nie tylko sceny biblijne i mitologiczne, ale także „amory bóstw”.
– W zdecydowanej większości są to miedzioryty lub plansze wykonane techniką łączoną – miedziorytu i akwaforty. Powstały przed 1538 rokiem. Z kolei plakieta „Pokłon pasterzy” została odlana w brązie na podstawie projektu Caraglia według Parmigianina. Tradycyjnie datuje się ją ok. 1526 roku – informuje Zamek Królewski.
Eksponaty Caraglia zostaną zaprezentowane na przyszłorocznej wystawie Obraz Złotego Wieku.