Z Krakowa do Gdowa w pół godziny. Powstanie 900-metrowy tunel

Wizualizacja fot. PKP PLK

Do 2029 roku, za 2,3 mld zł, ma powstać odcinek linii kolejowej pomiędzy Podłężem a Gdowem. To kolejny przetarg w ramach projektu Podłęże-Piekiełko, największej inwestycji kolejowej na południu kraju.

Mniej niż 30 minut – w takim czasie pociągi aglomeracyjne dojadą z Gdowa do centrum Krakowa, po zakończeniu prac przy nowych torach na odcinku Podłęże – Gdów. Oprócz stacji w Gdowie, PKP PLK wybudują również nową stację Podłęże Bałachówka i przystanki w Zagórzu k. Niepołomic i Wiatowicach. Inwestycja skróci też podróże do Zakopanego i Nowego Sącza oraz ułatwi transport towarów z i na Słowację.

34 mosty i wiadukty

Wszystkie 33 skrzyżowania z drogami zostały zaprojektowane jako dwupoziomowe. Nowy odcinek będzie włączał się w istniejącą magistralę kolejową E30 (Kraków – Rzeszów) pomiędzy przystankiem Węgrzce Wielkie i stacją Podłęże. Tory wybudowane będą nad autostradą A4, by poprzez system mostów i wiaduktów łączyć się zarówno z linią kolejową w kierunku Krakowa Głównego, jak i Nowej Huty. W kierunku Gdowa tory będą poprowadzone z wykorzystaniem 34 mostów i wiaduktów. W ramach inwestycji powstanie również dwunawowy tunel kolejowy o długości 900 metrów. Stacja kolejowa w Gdowie została zaplanowana w sąsiedztwie Marszowic. Perony znajdą się pod istniejącą drogą, która na potrzeby projektu zostanie podniesiona i skomunikowana ze stacją.

– Dzięki inwestycji Podłęże-Piekiełko podniesiemy konkurencyjność tego regionu Małopolski. Stawiamy na kolej, także w innych częściach naszego państwa, które wymagają budowy nowych linii kolejowych. Realizujemy również projekt budowy kolei dużych prędkości. Wszystkie te inwestycje wpłyną pozytywnie na rozwój gospodarczy naszego kraju – powiedział w Gdowie Dariusz Klimczak, minister infrastruktury.