Zabytkowe tramwaje wracają na św. Wawrzyńca. Muzeum pokaże prawdziwą perełkę

fot. Materiały prasowe

Od 10 listopada w zabytkowym wnętrzu hali F udostępnione zostaną dla zwiedzających historyczne wagony tramwajowe z kolekcji Muzeum Inżynierii Miejskiej oraz Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego. Na szczególną uwagę wśród nich zasługuje wyremontowany wagon silnikowy typu C – pierwszy polski tramwaj.

Tramwajowy wagon silnikowy typu C numer 260 ma fascynującą historię. Po zakończeniu I wojny światowej i odzyskaniu przez Polskę niepodległości kraj był zrujnowany. Taki był też stan komunikacji publicznej w stolicy. Spowodowane to było rabunkową, a często dewastacyjną polityką zaborców. Tymczasem rozbudowywano linie tramwajowe i bardzo szybko potrzebny był nowy tabor. Warszawskie przedsiębiorstwo Tramwaje Miejskie złożyło więc w 1925 roku w firmie Lilpop, Rau i Loewenstein zamówienie na 30 tramwajowych wagonów silnikowych. Fabryka była polska i zaledwie kilka lat wcześniej udało się w niej przywrócić pracę części maszyn, co pozwoliło na uruchomienie produkcji. To było jedno z pierwszych wielkich zamówień. Symboliczne, bo oto polski przemysł podnosił się z ruiny i rozwijał skrzydła.

Tramwajowe wagony typu C jeździły w Warszawie jeszcze do 1956 roku. Do naszych czasów przetrwały niestety tylko dwa z nich. Dziś są nie tylko  zabytkami, ale i unikatami. Jeden z nich jest w zbiorach Muzeum Inżynierii Miejskiej. Ze względu na zły stan techniczny jego konserwacja wymagała ogromnych nakładów finansowych. Udało się ją wykonać w ramach projektu unijnego. Było to największe i najdroższe dotychczasowe przedsięwzięcie konserwatorskie w dziejach muzeum. Wagon C niedawno powrócił z konserwacji i jest obecnie perłą kolekcji Muzeum. To pierwsza okazja dla zwiedzających by go podziwiać.

Cenne zbiory

Wystawa „Tramwaje na Wawrzyńca” prezentowana jest w historycznej, liczącej ponad 100 lat pierwszej zajezdni krakowskiego tramwaju normalnotorowego. Wśród innych zabytkowych obiektów najcenniejsze to:

- wagon silnikowy SN4 z 1910 roku, sprowadzony do Krakowa w 1941 roku z Eberswalde (Niemcy), gdzie zlikwidowano komunikację tramwajową. Jest to jedyny zachowany pojazd tego typu.
- wagon doczepny PN3 z 1909 roku, jeden z 20 sprowadzonych do Krakowa w 1941 roku z Norymbergi
- wagon silnikowy Ring z 1930 roku, pochodzący z Gdańska, jeden z 2 zachowanych egzemplarzy
- wagon silnikowy SN2 z 1938 roku, jedyny zachowany egzemplarz ostatniego typu wagonów tramwajowych dostarczonych do Krakowa przed wybuchem II wojny światowej.

Wystawę będzie można oglądać w Muzeum Inżynierii Miejskiej przy ul. św. Wawrzyńca od wtorku do niedzieli w godzinach od 11 do 18.

Czytaj wiadomości ze swojej dzielnicy:

Stare Miasto
comments powered by Disqus