Przez lata stały nieużywane na bocznicy w Bieżanowie, pobazgrane przez wandali. Teraz, po gruntownym remoncie, pierwsze pociągi ED 74 znów będą wozić pasażerów.
O niszczejących pociągach zrobiło się głośno w 2016 roku. Składy wyprodukowane w 2007 roku, zakupione z unijnym dofinansowaniem, stały przez długi czas na bocznicy w Bieżanowie. Spółka PKP Intercity początkowo próbowała je sprzedać, ale ostatecznie zdecydowała o ich gruntownym remoncie. Dwa pierwsze pojazdy po metamorfozie zostały zaprezentowane podczas Międzynarodowych Targów Kolejowych TRAKO, które odbywają się w Gdańsku w dniach 21-24 września.
Wszystko nowe
Do spółki PKP Intercity w najbliższym czasie trafią pierwsze dwa z 14 składów ED74, które modernizuje konsorcjum Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego „Mińsk Mazowiecki” oraz PESA Bydgoszcz.
W zmodernizowanych pociągach pasażerowie skorzystają m.in. z klimatyzacji, wygodnych foteli i Wi-Fi. Każde miejsce będzie miało dostęp do gniazdka elektrycznego. Ponadto w każdym składzie zostaną zainstalowane wzmacniacze sygnału komórkowego oraz po dwie maszyny vendingowe z napojami i przekąskami. Pojazdy będą również dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Dodatkowo w każdym składzie będzie miejsce przeznaczone do przewozu rowerów. Zmodernizowane pojazdy zostaną także lepiej wygłuszone, co pozytywnie wpłynie na komfort podróży.
Najpierw dwie sztuki
Zgodnie z umową, pierwsze dwa pojazdy podlegają eksploatacji obserwowanej składającej się z dwóch etapów. Pierwszy etap obejmuje jazdy bez pasażerów, natomiast w drugim etapie przewidziane są jazdy w ruchu pasażerskim.
W trakcie eksploatacji obserwowanej wykonawca zapewnia wsparcie techniczne. Oceniane i sprawdzane będą rozwiązania techniczne zastosowane podczas naprawy i modernizacji. Pozwoli to wprowadzić ewentualne zmiany w pozostałych pojazdach tak, aby na tory wyjechały składy sprawdzone i o jak najwyższej niezawodności.
Dostawa wszystkich 14 zmodernizowanych elektrycznych zespołów trakcyjnych nastąpi w terminie do 48 miesięcy od chwili podpisania umowy, czyli do czerwca 2023 roku. Wartość całego zamówienia wynosi 274,8 mln zł brutto.
– Stale rosnąca liczba pasażerów PKP Intercity jest najlepszym dowodem, że polska kolej podążą właściwym torem, a Polacy ufają narodowemu przewoźnikowi. Zakup nowego taboru i modernizacja istniejącego umożliwi rozszerzenie oferty, dzięki czemu kolej w naszym kraju będzie jeszcze bardziej dostępna – mówi Minister Infrastruktury Andrzej Adamczyk.