Już coraz mniej czasu pozostało do otwarcia ostatniego z trzech mostów kolejowych na Wiśle. To jeszcze nie koniec ogromnej kolejowej inwestycji, ale już jeden z ostatnich akcentów.
W czwartek odcinek modernizowanej linii pomiędzy Krakowem Głównym a Zabłociem wizytował minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. To właśnie na tym fragmencie inwestycja za ponad 1,2 mld zł przyniosła największe zmiany, w tym zastąpienie XIX-wiecznego nasypu estakadami, gruntowną przebudowę i rozbudowę wiaduktu nad ul. Grzegórzecką, budowę nowego przystanku przy Hali Targowej czy budowę trzech nowych mostów kolejowych, w niczym nie przypominających dotychczasowej przeprawy.
Każdy z mostów jest różnej szerokości, ale mają podobną konstrukcję. Składają się z trzech łukowych przęseł. Największe z nich mają 116 metrów długości i 18 metrów wysokości. Pociągi będą mogły po nich kursować z prędkością do 100 km/h.
– Budujemy nową kolej w Krakowie. Już niedługo dodatkowe tory i perony zwiększą potencjał kolei aglomeracyjnej. Będzie to podstawowy, ekologiczny i szybki środek transportu, który ułatwi komunikację w całym regionie – mówi Piotr Majerczak, członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Trzy elementy
11 czerwca, wraz z korektą rozkładu jazdy, nastąpią duże zmiany. Po pierwsze, oddane zostaną do ruchu dwa brakujące tory kolejowe: jeden na środkowym moście i jeden na zewnętrznym. Po drugie, rowerzyści zyskają możliwość przejazdu nowym odcinkiem drogi dla rowerów pomiędzy ul. Halicką na Kazimierzu a rejonem przystanku kolejowego na Zabłociu. Po trzecie – powstanie też połączenie dla pieszych, na specjalnie zamontowanym podeście po zewnętrznej stronie mostu.
– Przed nami kluczowy etap kolejowych zmian w stolicy Małopolski. Z efektów rządowych inwestycji skorzystają nie tylko podróżni w pociągach regionalnych i dalekobieżnych, ale również mieszkańcy Krakowa, którzy zyskają wygodną komunikację w obrębie miasta – mówił minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Wykonawca teraz ma przed sobą intensywne tygodnie, by zmieścić się ze wszystkimi niezbędnymi pracami przed wyznaczonym terminem. Trwają roboty na torach, montowane są elementy podestu dla pieszych, powstaje bariera oddzielająca ruch kolejowy i rowerowy.
Trzeba będzie jeszcze przeprowadzić wymagane testy obciążeniowe. Prace zauważyć można również w sąsiedztwie mostu – na obu jego końcach budowane są najazdy i schody dla pieszych i rowerzystów.
Jesienią koniec prac
Cała inwestycja ma się zakończyć jesienią. Do tego czasu prowadzone będą jeszcze m.in. prace wykończeniowe i porządkowe. We wrześniu uruchomiony zostanie przystanek kolejowy Kraków Grzegórzki, tuż przy Hali Targowej. Po zakończeniu prac pozostanie jeszcze przeprowadzenie formalności związanych z certyfikacją, dzięki czemu pociągi, prawdopodobnie od wiosny przyszłego roku, pojadą po nowych torach z docelową prędkością.
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę”.