Jednokierunkowy ruch wokół Plant - miasto zaprezentowało pomysł i rozpoczyna konsultacje

Miasto rozważa wprowadzenie jednokierunkowego ruchu samochodów wokół Plant. Dziś rozpoczęły się konsultacje tej koncepcji. – Takie rozwiązanie ma zwiększyć bezpieczeństwo pieszych, ułatwić przejazd komunikacji miejskiej, zmniejszyć korki, a przez to ograniczyć zanieczyszczenie powietrza w tej części Krakowa – przekonywał na konferencji prasowej Tadeusz Trzmiel, Zastępca Prezydenta Krakowa.

W naszym mieście już kilkadziesiąt lat temu przyjęto zasadę, że w centrum Krakowa priorytet powinna mieć komunikacja zbiorowa i piesi. Dlatego obecną propozycję trudno nazwać rewolucyjną. To konsekwencja wcześniej przyjętej strategii – mówił Tadeusz Trzmiel. Dodał, że Kraków nie może czekać ze zmianami na dokończenie budowy obwodnicy Krakowa. – W naszym mieście przybywa samochodów, a część kierowców wykorzystuje Śródmieście do przejazdów tranzytowych. Ten obszar miasta należy pilnie uspokoić mając na uwadze bezpieczeństwo pieszych i ograniczenie emisji spalin.

Miasto proponuje wprowadzenie ruchu jednokierunkowego wokół Plant w kierunku przeciwnym do wskazówek zegara, wyłącznie skrętów w prawo z ul. Westerplatte w ul. Lubicz i z ul. Lubicz w ul. Pawią w celu eliminacji ruchu tranzytowego, ograniczenie skrętu w lewo z ul. Gertrudy w Sienną i ul. Basztowej w Sławkowską. Zgodnie z propozycjami grupy ekspertów, samochody miałaby jeździć po jedni zewnętrznej pierwszej obwodnicy, a na pasie przy Plantach miałaby powstać trasa rowerowa. Środek, a więc torowisko, byłby zarezerwowany dla komunikacji tramwajowej i autobusowej.  – Rozwiązania, które proponujemy dla Śródmieścia Krakowa, stosowane są w wielu europejskich metropoliach. W bliskim naszemu miastu – Wiedniu – od lat działa tzw. I ring. To także nic innego jak powrót do wcześniejszych już koncepcji prof. Andrzeja Rudnickiego z Politechniki Krakowskiej – tłumaczył dr inż. Tomasz Kulpa, jeden z autorów propozycji zmian.

Wyeliminować tranzyt

Kliknij, by powiększyć
Kliknij, by powiększyć
Co zyskujemy dzięki takiemu rozwiązaniu? Przede wszystkim Śródmieście Krakowa przestaje być traktowane jako obszar ruchu tranzytowego. – W ramach opracowania zostały wykonane bardzo szerokie pomiary natężenia ruchu na wjazdach do I i II obwodnicy oraz pomiary ruchu tranzytowego. Wyniki pokazały, że w niektórych miejscach tranzyt generuje nawet 30 proc. ruchu, który nie jest związany ze Śródmieściem i powinien z niego być wyeliminowany – wyjaśnia dr Kulpa.

Dzięki takiemu rozwiązaniu, zmniejszy się może również ruch kołowy na tym obszarze miasta, a co za tym idzie – niższa emisja zanieczyszczeń.  – Analizy symulacyjne wskazują, że w przypadku wprowadzenia proponowanych zmian w organizacji ruchu możliwe jest uzyskanie kilkunastoprocentowej redukcji emisji tlenków azotu i siarki oraz pyłów zawieszonych pochodzących z ruchu samochodów. Zanieczyszczenia te wpływają istotnie na powstawanie smogu – dowodzi współautor koncepcji.

3,5 km dla rowerzystów

Dzięki wyłączeniu z ruchu jezdni bliższej Plant, Kraków zyskuje około 3,5 km ścieżki dla rowerzystów. Dziś szybki przejazd rowerem przez Planty jest utrudniony i często wybierają tę drogę rowerzyści jadący rekreacyjnie.  – Proponowana przez nas trasa rowerowa wokół Plant jest uzupełnieniem układu dróg rowerowych w Krakowie. Będzie ona obsługiwać rowerowe relacje tranzytowe przez obszar Śródmieścia oraz stanowić połączenie z drogami rowerowymi biegnącymi promieniście od I obwodnicy – wyliczał Tomasz Kulpa.

[ANKIETA] Co sądzisz o pomyśle jednokierunkowego ruchu wokół Plant? Zagłosuj w ankiecie na dole strony!

Jednokierunkowy ring wokół Plant to według pomysłodawców także ułatwienia dla komunikacji zbiorowej. Jak przekonują autorzy, mniej samochodów to więcej miejsca dla autobusów i tramwajów, które będą kursować szybciej i z większą punktualnością.

Miesiąc konsultacji

ZIKiT planuje serię spotkań konsultacyjnych, m.in. z Radą Dzielnicy I, z Komisją Infrastruktury RMK, środowiskiem taksówkarzy i rowerzystów, Wydziałem Turystyki. – Do dyskusji zapraszamy także mieszkańców. 30 kwietnia o godzinie 16.00 w Sali Obrad Rady Miasta Krakowa odbędzie się Forum Mobilności w całości poświęcone planowanym zmiano w Śródmieściu – mówił Grzegorz Sapoń, Zastępca Dyrektora ZIKIT.

Koncepcja zmian organizacji ruchu samochodów w Śródmieściu dostępna jest na stronie internetowej Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu. Dodatkowo w Radzie Dzielnicy I będzie można otrzymać wersję papierową proponowanych zmian.