Nowy rozkład na kolei. Nowe połączenia, ale bez utrudnień się nie obejdzie

fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

W niedzielę 9 grudnia wchodzi w życie nowy rozkład jazdy pociągów, który – z różnymi potrzebnymi modyfikacjami – będzie obowiązywać przez kolejny rok. Dla pasażerów podróżujących w stronę Balic, Katowic i Warszawy najbliższy rok przyniesie już ulgę po prowadzonych remontach. Ci korzystający z linii średnicowej będą musieli jeszcze liczyć się z utrudnieniami.

Jeśli chodzi o zmiany, które wejdą w życie już od niedzieli, minimalnie zmienią się godziny obowiązywania przerwy w kursowaniu pociągów przez linię średnicową. Pociągi nie pojadą między Podłężem a Krakowem Głównym od 9:50 do 14.30, w każdy dzień powszedni. – Bierzemy jednak pod uwagę wszystkie okresy wzmożonego zapotrzebowania na przewozy, takie jak ferie czy święta. Dlatego też w grudniu przerwa będzie obowiązywać tylko przez kilka dni i powróci dopiero po święcie Trzech Króli – zapowiada Piotr Hamarnik z PKP Polskie Linie Kolejowe.

Druga zmiana dotyczy pasażerów jeżdżących w stronę Warszawy, a więc również do Miechowa czy Sędziszowa. – Kończą się prace na odcinku pomiędzy Batowicami a Słomnikami. Dzięki temu ruch na tej linii będzie przebiegał swobodniej – mówi Hamarnik. Utrudnienia pojawią się jeszcze na odcinku Niedźwiedź-Zastów, ale tylko do 22 grudnia i spowoduje to mniejsze utrudnienia niż dotychczas. Ostatecznie od 9 grudnia linia SKA2 wróci do kursowania co 30 minut w szczycie i co 60 poza szczytem.

Pociągi wrócą na trasę pomiędzy Skawiną a Suchą Beskidzką. Pasażerowie skorzystają z nowych peronów w Radziszowie i w Podolanach. Dzięki temu pojadą 24 składy na trasie z Krakowa do Suchej Beskidzkiej oraz 20 do Zakopanego. Nie oznacza to jeszcze zakończenia wszystkich prac, dlatego po okresie świąt i ferii, po 24 lutego, linia zostanie ponownie zamknięta.

W ciągu najbliższego roku PLK będzie mieć sporo dobrych wiadomości, głównie dla podróżujących na zachód od Krakowa. Zakończenie prac torowych w rejonie Mydlnik pozwoli przywrócić kursowanie linii do stacji Kraków Lotnisko z częstotliwością co pół godziny. Zakończą się też prace na krakowskim odcinku trasy do Katowic. Na razie, od 9 grudnia, pasażerom udostępniona zostanie już cała stacja Zabierzów po modernizacji.

Połączenia dalekobieżne

Jak harmonogram remontów przełoży się na kursowanie pociągów od niedzieli? Jeśli chodzi o pociągi dalekobieżne, pasażerowie z pewnością ucieszą się z większej liczby pociągów pomiędzy Krakowem i Warszawą. Liczba połączeń InterCity Premium wzrośnie z 9 do 12, a dodatkowo uruchomione zostanie połączenie wieczorne – IC Łokietek.

Z powodu prowadzonych prac część pociągów ominie Kraków Płaszów i pojedzie przez Nową Hutę. TLK Podhalanin (Szczecin – Zakopane) i IC Oscypek (Katowice – Zakopane) ominą Kraków i pojadą przez Katowice i Bielsko-Białą. W terminie od 24 lutego do 28 czerwca oraz od 10 września do 10 listopada linia kolejowa do Zakopanego z Krakowa będzie zamknięta dla ruchu.

Od kwietnia nowością w ofercie PKP Intercity będzie IC Sobieski kursujący z Krakowa do Wiednia.

Polregio

Na trasie do Krzeszowic i Katowic wciąż należy się spodziewać sporych ograniczeń w ruchu, co będzie skutkowało wprowadzeniem zastępczej komunikacji autobusowej. Np. od 9 grudnia do 9 marca trzy połączenia kolejowe Polregio będą połączeniami łączonymi, z przesiadką do autobusów między Krakowem a Trzebinią. Od 12 stycznia do tej listy dołączą kolejne połączenia.

Wszystkie pociągi w kierunku Zakopanego, Suchej Beskidzkiej, Bielska Białej i Wadowic będą kończyć i rozpoczynać bieg na stacji Kraków Płaszów. W okresach prowadzenia prac zostaną zastąpione autobusami.

Od niedzieli autobusy będą też wozić pasażerów do Kalwarii Zebrzydowskiej, a od 25 lutego – do Wadowic.

W zamian za odwołane pociągi między Krakowem Głównym a Skawiną podróżni będą mogli podróżować z biletem kolejowym miejskimi autobusami i tramwajami na odcinku Wola Radziszowska – Kraków Główny.

Koleje Małopolskie

Jeśli chodzi o Koleje Małopolskie, nowością w rozkładzie jazdy będzie poranny pociąg zapewniający codzienny dojazd z Krakowa do Nowego Sącza, w weekendy, ferie oraz wakacje wydłużony do Krynicy. W drodze powrotnej pociąg ten będzie wyjeżdżał z Krynicy, a w dni robocze rozpocznie bieg w Piwnicznej.

Od 9 grudnia połowę pociągów relacji Wieliczka Rynek-Kopalnia - Kraków Lotnisko znów obsłużą pociągi Newag Impuls.

Pięć kursów linii SKA3 ominie Kraków Płaszów, jadąc przez obwodnicę, a dwa rozpoczną i zakończą bieg w Olszy. Do Olszy zostaną też skierowane weekendowe kursy z Zakopanego.

Od czerwca, oprócz wspomnianego wyżej zwiększenia częstotliwości kursów do Balic, zyskają też pasażerowie z Wieliczki. Połączenia do Krakowa Głównego pozostaną tylko co godzinę, ale za to co 30 minut będą mogli skorzystać z pociągu kursującego przez Kraków Płaszów do przystanku Kraków Olsza.

To tylko część planowanych zmian, niektóre dotyczą np. jedynie przesunięcia godziny odjazdu. Dlatego szczegółowe informacje warto zawsze sprawdzić przed rozpoczęciem podróży.

comments powered by Disqus