Nowy rozkład na kolei. Nowe połączenia, ale bez utrudnień się nie obejdzie

fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

W niedzielę 9 grudnia wchodzi w życie nowy rozkład jazdy pociągów, który – z różnymi potrzebnymi modyfikacjami – będzie obowiązywać przez kolejny rok. Dla pasażerów podróżujących w stronę Balic, Katowic i Warszawy najbliższy rok przyniesie już ulgę po prowadzonych remontach. Ci korzystający z linii średnicowej będą musieli jeszcze liczyć się z utrudnieniami.

Jeśli chodzi o zmiany, które wejdą w życie już od niedzieli, minimalnie zmienią się godziny obowiązywania przerwy w kursowaniu pociągów przez linię średnicową. Pociągi nie pojadą między Podłężem a Krakowem Głównym od 9:50 do 14.30, w każdy dzień powszedni. – Bierzemy jednak pod uwagę wszystkie okresy wzmożonego zapotrzebowania na przewozy, takie jak ferie czy święta. Dlatego też w grudniu przerwa będzie obowiązywać tylko przez kilka dni i powróci dopiero po święcie Trzech Króli – zapowiada Piotr Hamarnik z PKP Polskie Linie Kolejowe.

Druga zmiana dotyczy pasażerów jeżdżących w stronę Warszawy, a więc również do Miechowa czy Sędziszowa. – Kończą się prace na odcinku pomiędzy Batowicami a Słomnikami. Dzięki temu ruch na tej linii będzie przebiegał swobodniej – mówi Hamarnik. Utrudnienia pojawią się jeszcze na odcinku Niedźwiedź-Zastów, ale tylko do 22 grudnia i spowoduje to mniejsze utrudnienia niż dotychczas. Ostatecznie od 9 grudnia linia SKA2 wróci do kursowania co 30 minut w szczycie i co 60 poza szczytem.

Pociągi wrócą na trasę pomiędzy Skawiną a Suchą Beskidzką. Pasażerowie skorzystają z nowych peronów w Radziszowie i w Podolanach. Dzięki temu pojadą 24 składy na trasie z Krakowa do Suchej Beskidzkiej oraz 20 do Zakopanego. Nie oznacza to jeszcze zakończenia wszystkich prac, dlatego po okresie świąt i ferii, po 24 lutego, linia zostanie ponownie zamknięta.

W ciągu najbliższego roku PLK będzie mieć sporo dobrych wiadomości, głównie dla podróżujących na zachód od Krakowa. Zakończenie prac torowych w rejonie Mydlnik pozwoli przywrócić kursowanie linii do stacji Kraków Lotnisko z częstotliwością co pół godziny. Zakończą się też prace na krakowskim odcinku trasy do Katowic. Na razie, od 9 grudnia, pasażerom udostępniona zostanie już cała stacja Zabierzów po modernizacji.

Połączenia dalekobieżne

Jak harmonogram remontów przełoży się na kursowanie pociągów od niedzieli? Jeśli chodzi o pociągi dalekobieżne, pasażerowie z pewnością ucieszą się z większej liczby pociągów pomiędzy Krakowem i Warszawą. Liczba połączeń InterCity Premium wzrośnie z 9 do 12, a dodatkowo uruchomione zostanie połączenie wieczorne – IC Łokietek.

Z powodu prowadzonych prac część pociągów ominie Kraków Płaszów i pojedzie przez Nową Hutę. TLK Podhalanin (Szczecin – Zakopane) i IC Oscypek (Katowice – Zakopane) ominą Kraków i pojadą przez Katowice i Bielsko-Białą. W terminie od 24 lutego do 28 czerwca oraz od 10 września do 10 listopada linia kolejowa do Zakopanego z Krakowa będzie zamknięta dla ruchu.

Od kwietnia nowością w ofercie PKP Intercity będzie IC Sobieski kursujący z Krakowa do Wiednia.

Polregio

Na trasie do Krzeszowic i Katowic wciąż należy się spodziewać sporych ograniczeń w ruchu, co będzie skutkowało wprowadzeniem zastępczej komunikacji autobusowej. Np. od 9 grudnia do 9 marca trzy połączenia kolejowe Polregio będą połączeniami łączonymi, z przesiadką do autobusów między Krakowem a Trzebinią. Od 12 stycznia do tej listy dołączą kolejne połączenia.

Wszystkie pociągi w kierunku Zakopanego, Suchej Beskidzkiej, Bielska Białej i Wadowic będą kończyć i rozpoczynać bieg na stacji Kraków Płaszów. W okresach prowadzenia prac zostaną zastąpione autobusami.

Od niedzieli autobusy będą też wozić pasażerów do Kalwarii Zebrzydowskiej, a od 25 lutego – do Wadowic.

W zamian za odwołane pociągi między Krakowem Głównym a Skawiną podróżni będą mogli podróżować z biletem kolejowym miejskimi autobusami i tramwajami na odcinku Wola Radziszowska – Kraków Główny.

Koleje Małopolskie

Jeśli chodzi o Koleje Małopolskie, nowością w rozkładzie jazdy będzie poranny pociąg zapewniający codzienny dojazd z Krakowa do Nowego Sącza, w weekendy, ferie oraz wakacje wydłużony do Krynicy. W drodze powrotnej pociąg ten będzie wyjeżdżał z Krynicy, a w dni robocze rozpocznie bieg w Piwnicznej.

Od 9 grudnia połowę pociągów relacji Wieliczka Rynek-Kopalnia - Kraków Lotnisko znów obsłużą pociągi Newag Impuls.

Pięć kursów linii SKA3 ominie Kraków Płaszów, jadąc przez obwodnicę, a dwa rozpoczną i zakończą bieg w Olszy. Do Olszy zostaną też skierowane weekendowe kursy z Zakopanego.

Od czerwca, oprócz wspomnianego wyżej zwiększenia częstotliwości kursów do Balic, zyskają też pasażerowie z Wieliczki. Połączenia do Krakowa Głównego pozostaną tylko co godzinę, ale za to co 30 minut będą mogli skorzystać z pociągu kursującego przez Kraków Płaszów do przystanku Kraków Olsza.

To tylko część planowanych zmian, niektóre dotyczą np. jedynie przesunięcia godziny odjazdu. Dlatego szczegółowe informacje warto zawsze sprawdzić przed rozpoczęciem podróży.