Przystanek Kraków Bronowice gotowy za rok

fot. Wizualizacja - PKP PLK, zdjęcia - Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

W grudniu pasażerowie w Krakowie zyskali dwa nowe przystanki, Kraków Zabłocie i Kraków Podgórze. Następny będzie przystanek w Bronowicach, który powstaje przy ul. Armii Krajowej. Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe SA. ocenia, że inwestycja zakończy się na przełomie tego i przyszłego roku.

Przystanek będzie miał łącznie cztery perony: dwa dłuższe na linii prowadzącej w stronę Katowic i dwa krótsze na linii do Balic. Na każdy z nich będzie się można dostać schodami i windami, dzięki przejściu podziemnemu, poprowadzonemu pod wszystkimi istniejącymi tam torami. Przy tej okazji powstanie też nowe połączenie dla pieszych i rowerzystów pomiędzy skrzyżowaniem ulic Armii Krajowej i Bronowickiej a rejonem ulicy Radzikowskiego. Powstaną nowe odcinki chodników i ścieżek rowerowych, wraz z parkingiem rowerowym. Przewidziane są też punkty handlowe.

Ponad połowa

I to właśnie przy przejściu trwają teraz najbardziej intensywne prace. – Większość infrastruktury przystanku powstaje pod ziemią. Postronnemu obserwatorowi może się wydawać, że na placu budowy niewiele się dzieje, a to nieprawda. Wykonawca wybudował już ponad połowę przejścia podziemnego, które przebije nasyp kolejowy z dwóch stron – relacjonuje Dorota Szalacha z biura prasowego PKP PLK.

Docelowo obiekt ma się stać elementem zintegrowanego węzła przesiadkowego, który w sąsiedztwie planuje wybudować miasto. Z przystanku kolejowego będzie można przejść do terminalu autobusowego i na parking Park&Ride. Przesunięty ma też zostać przystanek tramwajowy.

Szerzej na Armii Krajowej

Budowa przystanku to część większej inwestycji, obejmującej przebudowę całego odcinka linii E30 od Dworca Towarowego do Mydlnik, a docelowo – aż na Śląsk. Kierowcy i piesi muszą się przygotować jeszcze na kilka miesięcy większych lub mniejszych utrudnień. Dobrą wiadomością jest to, że być może jeszcze w lutym zmniejszą się korki na ulicy Armii Krajowej. – Na ul. Armii Krajowej większość prac wymagających zwężenia przejazdu pod wiaduktem jest na ukończeniu. Planujemy w ciągu kilku najbliższych tygodni zmienić tam organizację ruchu na wygodniejszą dla kierowców – zapowiada Dorota Szalacha. Jak mówi, szczegóły zostaną podane około połowy lutego, ponieważ wiele zależy tutaj od pogody i postępów prowadzonych prac.

W ostatnich dniach PKP PLK zapowiedziały też zmiany na ulicy Radzikowskiego. 1 lutego rusza bowiem przebudowa skrzyżowania z ulicą Rydla, tuż przy budowanym tunelu pod torami, który oszczędzi kierowcom czekania przed zamkniętym szlabanem. Skrzyżowanie zostanie rozbudowane, pojawią się nowe pasy do skrętów i chodniki. Wcześniej jednak, do wakacji, odcinek ulicy Radzikowskiego będzie jednokierunkowy. W stronę centrum pojedziemy bez zmian, ale jadąc od centrum będziemy musieli skręcić w ulice Weissa i Jaremy.

Dalej na zachód, na ulicach Złoty Róg, Godlewskiego i Łupaszki na razie nie są planowane korekty organizacji ruchu. Z punktu widzenia pasażerów wiele zmienia się w Mydlnikach, gdzie powstają nowe, dwukrawędziowe perony. – Najważniejszą zmianą będzie jednak zamiana kładki nad torami na wygodniejsze przejście podziemne – mówi przedstawicielka PKP PLK. Kolej wybuduje też po północnej stronie torów odcinek nowej drogi, łączącej ul. Godlewskiego i Zielony Most.

Szybciej do Katowic

PKP Polskie Linie Kolejowe przebudowują też inne odcinki torów pomiędzy Krakowem a Katowicami. Za granicą miasta, od Mydlnik do Krzeszowic, prace mają się zakończyć jeszcze w tym roku. Od połowy roku robotników można też zobaczyć między Trzebinią a Jaworznem-Szczakową. W październiku podpisana natomiast została umowa na przebudowę odcinka od Krzeszowic do Trzebini. Całość ma być gotowa w czerwcu 2020, co pozwoli na skrócenie czasu podróży do ok. godziny.

Czytaj wiadomości ze swojej dzielnicy:

Bronowice