AGH Racing z nowym bolidem

Ekipa AGH Racing w zeszłym roku zbudowała od podstaw bolid, który pojechał na torze Silverstone w Wielkiej Brytanii w ramach Formuły Student. W tym roku załoga z AGH skonstruowała nowy pojazd, w którym wystartuje na torach w Czechach i Hiszpanii. Nowy bolid AGH Racing zostanie zaprezentowany pod koniec czerwca.

Całkowita zmiana

W zeszłym roku debiutująca w Formule Student ekipa AGH Racing startowała w zawodach odbywających się na torze Silverstone – przez wielu uznawanym za kolebkę motoryzacji. W tym roku plany zespołu są jednak inne. Wystąpią w zawodach FS Spain na torze Circuit de Catalunya, na którym regularnie rozgrywane są wyścigi Formuły 1 oraz FS Czech Republic, które odbędą się na CzechRingu w miejscowości Hradec Kralove.

Teraz AGH Racing wystartuje z nowym bolidem, który od zeszłorocznego różni się niemal wszystkim. – Nowy bolid będzie przede wszystkim mniejszy wymiarowo - krótszy i węższy dzięki optymalizacji kształtu ramy, a przede wszystkim lżejszy dzięki wykorzystaniu specjalnego stopu stali i odpowiednio mniejszych pozostałych komponentów. Właściwie jedyną rzeczą, która będzie taka sama jak w tamtym roku jest silnik - jednostka z motocykla Honda CBR 600RR. Poza tym wszystko - przez pakiet aerodynamiczny, układ zawieszenia, projekt kół aż po elektronikę - zostało znacznie rozwinięte względem poprzedniego sezonu. Możemy mówić o sporym skoku technologicznym w stosunku do naszego pierwszego samochodu – powiedział Radosław Jagiełło, prezes AGH Racing.

Ile trwa budowa bolidu?

Samochód został skonstruowany oraz zbudowany od podstaw przez studentów Akademii Górniczo-Hutniczej. Samodzielnie wykonywali oni większość elementów należących do bolidu. Ich zadaniem było dobranie elementów w taki sposób, aby jak najmniejszym kosztem zdobyć najlepsze osiągi. Ile trwa stworzenie takiego motoryzacyjnego arcydzieła? – Budowa bolidu to w naszym przypadku rok wytężonej pracy - kilka miesięcy projektowania, około trzy miesiące fizycznego stworzenia podzespołów i złożenia bolidu oraz cały pozostały czas na testy. Ponadto ciągłe wysyłanie odpowiedniej dokumentacji na zawody, na które się wybieramy oraz codzienne czynności związane z zapewnieniem ciągłości projektu – informuje Władysław Hamiga, wiceprezes zespołu.

Jak przebiegał proces rekrutowania chętnych do drużyny?

- Rekrutacja była dwuetapowa. Jeśli chodzi o część konstruktorską, to najpierw był to odpowiedni formularz internetowy, a następnie rozmowa z liderami poszczególnych działów, którzy decydowali o przyjęciu danej osoby. W przypadku kierowców najpierw zaprosiliśmy chętnych na spotkanie, a spośród nich po rozmowach wybraliśmy szesnastkę do sprawdzenia na torze gokartowym. Poza doświadczeniem w prowadzeniu samochodów istotna była wiedza mechaniczna i znajomość zasad działania samochodu - w końcu kierowca też musi brać udział w tworzeniu pojazdu. Spośród tych osób wybraliśmy czterech szczęśliwców z najlepszymi czasami – wyjaśnił zasady Jagiełło.

Formuła Student – co to jest?

Formuła Student to zawody przeznaczone dla uczelni i wydziałów technicznych z całego świata. Na różnych torach wyścigowych (często na tych samych, na których ścigają się zawodnicy w Formule 1) odbywają się wyścigi, w których udział biorą bolidy skonstruowane przez studentów. Bolidy zaliczają się do kilku klas i poddawane są różnego rodzaju testom. Głównymi czynnikami, jakie brane są pod uwagę w zawodach FS są projekt, prezentacja, koszt wykonania bolidu, przyspieszenie, jazda poślizgiem oraz jazda na czas, wytrzymałość i zużycie paliwa.

Nie tylko AGH

Oprócz zespołu AGH Racing w Formule Student bierze udział kilka innych drużyn z Polski. Są to ekipy z Politechniki Śląskiej, Warszawskiej, Wrocławskiej i Białostockiej oraz Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. Tak liczna obecność Polaków w tych wyścigach mogłaby świadczyć o tym, że polska motoryzacja jest na drodze rozwoju i w przyszłości inżynierowie z Polski mogą zaistnieć na rynku. – Formuła Student jako największy na świecie studencki projekt motoryzacyjny jest świetnym przetarciem szlaków przed przystąpieniem do pracy zawodowej. Wielu konstruktorów zdobywało tam swoje pierwsze doświadczenia. W Polsce również zauważa się ten trend - stoimy dość mocno pod względem motoryzacyjnym, a jedyne czego nam brakuje to polskich marek, w ramach których moglibyśmy projektować i tworzyć własne części i samochody, a nie tylko wykonywać zlecenia zagranicznych inwestorów. Mamy nadzieję, że projekty takie jak Formuła Student będą zaczątkiem dla rozwoju polskiej myśli motoryzacyjnej – wypowiedział się Kamil Pyżyński z zespołu marketingu.

Sponsorzy

Drużyna AGH Racing wspomagana jest przez uczelnię, która nie tylko finansuje w dużej mierze projekt, ale także udostępnia studentom garaż, w którym mogą konstruować swój bolid. Ekipa otrzymuje także pomoc ze Szkoły Jazdy Subaru, która udostępnia tor Kielce do testów. AGH Racing korzysta także z pomocy mediów, które promują ten projekt, choć – jak twierdzi Pyżyński – większość obowiązków marketingowych członkowie zespołu starają się wziąć na siebie. Dodatkowo zespół wspierają także firmy takie jak Valeo, Novol, CADM Automotice oraz lokalne krakowskie przedsiębiorstwa.

Gdzie można ich spotkać?

Nowy bolid AGH Racing zostanie oficjalnie zaprezentowany pod koniec czerwca, jednak wcześniej z zeszłosezonowym bolidem zespół będzie się promował na kilku innych wydarzeniach. Niedawno byli obecni na Auto Moto Show 2014 w Sosnowcu, zaś już w najbliższy weekend 24 i 25 maja będzie można ich spotkać na krakowskim rynku podczas Festiwalu Nauki oraz na Racing Show przy ul. Galicyjskiej. Informacji na temat zespołu można szukać na stronie internetowej www.racing.agh.edu.pl lub na Facebooku: facebook.com/aghracing.

fot. Krzysztof Kalinowski