GDDKiA będzie mogła ruszyć z przygotowaniami do rozbudowy autostrady łączącej Kraków ze Śląskiem. Droga ma zyskać dodatkowe pasy ruchu.
Autostrada A4 między Krakowem, a Katowicami jest obecnie zarządzana przez spółkę Stalexport Autostrada Małopolska. To jednak skończy się już niedługo: umowa koncesyjna upływa we wrześniu 2027 roku, a rząd nie planuje jej przedłużać. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad chce już teraz rozpocząć przygotowania do tego, by po przejęciu autostrady w zarządzanie móc rozbudować ją o dodatkowe pasy.
– Nie chcemy tych czterech lat stracić, dlatego przygotowujemy się do przebudowy autostrady łączącej Kraków ze Śląskiem. W 2027 roku moglibyśmy rozpisać przetarg na wykonanie projektu oraz przebudowę drogi. Już teraz GDDKiA prowadzi prace koncepcyjne: analizowane są różne scenariusze – mówił w lutym w rozmowie z nami minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
– Na odcinku od Krakowa do węzła w Brzęczkowicach, tuż przed Mysłowicami, zamierzamy dobudować po minimum jednym pasie ruchu w każdym kierunku. Na poważnie bierzemy pod uwagę dobudowanie po dwa pasy, aby autostrada miała po cztery pasy zarówno w kierunku Krakowa jak i Katowic – dodawał.
Są pieniądze
W piątek GDDKiA poinformowała o podpisaniu decyzji, która pozwala na sfinansowanie opracowania dokumentacji dla odcinka pomiędzy węzłami Byczyna (na granicy Jaworzna) i Balice I.
– Program Inwestycji podpisany przez ministra Andrzej Adamczyka zapewnia nam środki na przygotowanie dokumentacji rozbudowy autostrady Katowice – Kraków o trzeci pas ruchu. Równocześnie prowadzimy już prace nad projektem rozbudowy autostradowej obwodnicy Krakowa, od węzła Balice I do ul. Kąpielowej w pobliżu węzła Kraków Południe – tłumaczy Kacper Michna z małopolskiego oddziału GDDKiA.
Rozbudowa drogi ma być realizowana w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.).
Ponad 55 tys. pojazdów
Autostrada A4 od Chrzanowa do Balic została wybudowana w latach 1976-1986. Później, w 1997 roku, 61-kilometrowy odcinek autostrady A4 Katowice – Kraków został na mocy koncesji, przekazany firmie Stalexport. Każdego dnia porusza się tamtędy ponad 55 tysięcy pojazdów. Generalny Pomiar Ruchu przeprowadzony w 2015 roku i w latach 2020-2021 pokazał, że na odcinku między węzłami Jaworzno Wschód a Chrzanów ruch wzrósł w tym okresie o 37,1 proc., a między węzłami Chrzanów a Kraków Zachód o 22,7 proc.