Wojewoda wydał decyzje ZRID dla budowy dwóch nowych węzłów na zakopiance – w Myślenicach i Krzyszkowicach. Zanim prace się rozpoczną, GDDKiA musi wybrać wykonawców.
Pierwsza z podpisanych przez wojewodę Łukasza Kmitę decyzji dotyczy budowy węzła łączącego zakopiankę z ul. Sobieskiego w Myślenicach. To jedno z miejsc na trasie do Zakopanego, gdzie na płynność ruchu wpływa sygnalizacja świetlna.
– W ramach inwestycji zostanie ona zlikwidowana, a kolizyjne skrzyżowanie zostanie przebudowane na węzeł drogowy typu trąbka. Planujemy dodatkowe pasy włączania i wyłączania na obu jezdniach. Po północnej stronie inwestycji wybudowane zostaną dwie łącznice oraz droga przeprowadzona na wiadukcie nad drogą krajową nr 7, zakończona skrzyżowaniem o ruchu okrężnym w ciągu ul. Sobieskiego – zapowiadał Kacper Michna z małopolskiego oddziału GDDKiA.
Zyskać mają też piesi, dzięki budowie chodników i nowej kładki. Zlikwidowane zostanie natomiast obecne przejście (bez sygnalizacji świetlnej), znajdujące się ok. 300 m przed skrzyżowaniem.
W ramach inwestycji przebudowany zostanie układ drogowy przylegający do zakopianki. Ma powstać m.in. skrzyżowanie łączące ul. Sobieskiego z drogami dojazdowymi oraz rondo, na którym ul. Sobieskiego połączona zostanie z łącznicami węzła.
GDDKiA jest obecnie na etapie przetargu na wybór wykonawcy. Otwarcie ofert planowane jest na wtorek 10 października. Jeśli uda się wybrać zwycięską firmę, dostanie ona 18 miesięcy na wykonanie zadania, przy czym w ten okres nie są wliczane miesiące zimowe.
Niebezpieczne miejsce
Druga wydana dziś decyzja dotyczy węzła w Krzyszkowicach i – podobnie jak pierwsza – zyskała ona rygor natychmiastowej wykonalności. Inwestycja ma rozwiązać dotychczasowe problemy z bezpieczeństwem ruchu. Tylko w latach 2017-2021 w rejonie obecnego skrzyżowania doszło do 45 kolizji drogowych i 18 wypadków, w których zginęła jedna osoba, a 23 zostały ranne.
Pod zakopianką zaprojektowano tunel umożliwiający bezkolizyjne przeprowadzenie ruchu samochodowego i pieszego. Oprócz tego GDDKiA planuje budowę m.in. sześciu łącznic, trzech jezdni dodatkowych, skrzyżowań jezdni dodatkowych z łącznicami, chodników, przejść dla pieszych, zatok autobusowych, ekranów akustycznych, murów oporowych.
– Mamy pełną dokumentację i przygotowujemy się do ogłoszenia przetargu na realizację prac. Zakładamy, że stanie się to w listopadzie – mówi nam przedstawiciel GDDKiA.
Gaj i Libertów
Węzły w Myślenicach i Krzyszkowicach to kolejne z listy prowadzonych lub przygotowywanych inwestycji na zakopiance. Obecnie trwa budowa nowego węzła w Gaju. Powstaje tam wiadukt nad drogą krajową o długości ponad 120 m. Na wiadukcie oprócz jezdni będzie też ciąg pieszy, pozwalający przemieszczać się pomiędzy ulicami Zadziele i Widokową. Dodatkowo powstaną pasy włączania na zakopiankę, chodniki o długości 750 m oraz nowa kanalizacja deszczowa.
W lipcu GDDKiA informowała natomiast o wyborze wykonawcy nowego węzła w Libertowie. W ramach tej inwestycji powstanie m.in. tunel pod zakopianką i trzy kładki dla pieszych.
Którędy nowa S7?
Niezależnie od prac dotyczących dotychczasowego przebiegu zakopianki, GDDKiA stawia kolejne kroki w stronę projektowania nowego przebiegu S7 między Krakowem a Myślenicami: