Do Zakopanego pociągiem w 1:40 h. 11 tuneli i 8 estakad

Istniejąca linia kolejowa z Chabówki do Nowego Sącza fot. PKP PLK

Za trzy lata powinny rozpocząć się prace budowlane przy powstawaniu nowej linii kolejowej na terenie Małopolski – zapewniał podczas posiedzenia sejmowego zespołu prezes PKP PLK Ireneusz Merchel.

Nowa linia kolejowa ma rozpoczynać się w Podłężu (gmina Niepołomice) i biec dalej w kierunku południowym przez gminy: Biskupice, Gdów, Raciechowice, Jodłownik oraz Tymbark. W Szczyrzycu zostanie rozgałęziona w kierunku Mszany Dolnej i Chabówki oraz Limanowej do Nowego Sącza.

11 tuneli oraz 8 estakad

Na projektowanym odcinku pociągi będą mogły jechać z prędkością 160 kilometrów na godzinę. Takie parametry jazdy wiążą się z koniecznością budowy 11 tuneli (najdłuższy w miejscowości Wilkowisko ma mieć prawie cztery kilometry długości) oraz 8 estakad (najdłuższy obiekt inżynieryjny ma powstać w Staniątkach i przebiegać nad autostradą A4).

Dzięki takim rozwiązaniom podróż pociągiem z Krakowa do Zakopanego ma trwać 1:40 h (zamiast ponad 3:30 h), do Nowego Sącza 60 minut (teraz są to prawie 4 godziny), a Mszany Dolnej – 40 minut.

– Na całym odcinku przewidzieliśmy bardzo dużo przystanków. Tę linię budujemy dla społeczności lokalnej, żeby osoby dojeżdżające do pracy czy szkoły mogły wysiadać w miejscowościach co kilka kilometrów. Budujemy kolej dla pasażerów, a nie kolej dla kolei – powiedział w lutym prezes PKP PLK.

Prace budowlane mogą rozpocząć się w 2023 roku

Szef spółki dodał, że inwestycja jest w fazie projektowej, a wszystkie dokumenty powinny być przekazane przez wykonawcę najpóźniej w przyszłym roku. Później w 2022 roku ma zostać rozpisany przetarg na wykonawcę nowej linii, aby w 2023 roku można było rozpocząć prace budowlane.

Kolejarze mają już w ręce prawomocną decyzję środowiskową, która otwiera drogę do uzyskania kolejnych decyzji administracyjnych. Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury zaznaczał, że uzyskane decyzje to ważny krok, który przybliża „do celu, jakim jest bezpieczna, komfortowa i punktualna polska kolej”.

Wcześniej modernizacja istniejącej linii

Wcześniej niż w 2023 roku robotnicy pojawią się na istniejącej linii kolejowej nr 104 łączącej Chabówkę z Nowym Sączem. Zmodernizują dwa odcinki: Chabówka – Rabka Zaryte oraz Nowy Sącz – Klęczany. – Chcemy w najbliższych miesiącach ogłaszać przetargi na roboty budowlane – zapewnił Ireneusz Merchel.

Wiceminister infrastruktury, w odpowiedzi na interpelację Darii Gosek-Popiołek, miesiąc temu skonkretyzował, że pierwszy przetarg będzie rozpisany w pierwszym kwartale przyszłego roku, a podpisanie umowy ma nastąpić w ostatnim. – Zakończenie umowy na roboty przewiduje się w czwartym kwartale 2023 roku – podkreśla Andrzej Bittel.

News will be here