Dwa tygodnie bez pociągów do Wieliczki. Potem ułatwienia dla podróżnych

fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

Od poniedziałku 21 listopada przez dwa tygodnie nie będą kursować pociągi SKA do Wieliczki. W tym czasie prowadzone będą prace, dzięki którym na odcinku między stacjami w Bieżanowie i Płaszowie pociągi będą już kursować bez przeszkód.

Pociągi SKA1 na trasie do Wieliczki zostaną zastąpione autobusami od godzin wieczornych w poniedziałek 21 listopada do 5 grudnia, do końca dnia. W tym czasie Koleje Małopolskie zapewniają kursy zastępcze w wersji podstawowej i przyspieszonej. W podstawowej autobusy zatrzymają się na przystankach w pobliżu stacji i przystanków kolejowych: Dworzec Główny Wschód, Klimeckiego, Dworcowa, Prokocim Rynek, Bieżanów Pomnik, Bieżanów Drożdżownia SKA, Wieliczka Park oraz na dworcu autobusowym w Wieliczce, przy ul. Dembowskiego. Kursy przyspieszone zatrzymają się natomiast na przystankach: Dworzec Główny Wschód, Plac Inwalidów, Bieżanowska, Prokocim Szpital, Wieliczka Park, dworzec autobusowy w Wieliczce.

Niezbędne prace

Z czego wynikają te utrudnienia? To już ostatni akcent przed przywróceniem ruchu w pełnym zakresie pomiędzy stacjami Kraków Płaszów i Kraków Bieżanów. Tylko na tym odcinku modernizowanej linii kolejowej ruch pasażerski prowadzony jest tylko jednym torem, co w naturalny sposób utrudnia jego organizację.

Wkrótce ma się to zmienić, ale wymaga jeszcze przeprowadzenia pewnych robót. – Ostatni etap inwestycji to przygotowanie torów i montaż sieci trakcyjnej. Maksymalny możliwy zakres prac wykonano bez dodatkowych zmian w ruchu pociągów. Nowych zabezpieczeń wymaga wywieszenie przewodów trakcyjnych. Prace energetyków łączą się z czasowymi zmianami w organizacji połączeń – mówi Piotr Hamarnik z PKP Polskich Linii Kolejowych SA.

– Wspólnie z przewoźnikami zdecydowaliśmy, że najmniej zamieszania przyniesie czasowe zastąpienie pociągów do Wieliczki komunikacją autobusową – mówi Piotr Hamarnik z PKP Polskich Linii Kolejowych SA.

Co się zmieni?

Wraz z nowym rozkładem wprowadzanym od 11 grudnia pasażerowie będą już mogli skorzystać z niedostępnego obecnie peronu nr 2 na stacji Kraków Płaszów. Dostępny będzie także peron nr 1 na stacji Kraków Bieżanów. Co istotne, uruchomiony zostanie także trzeci tor, który powstał od zera w ramach modernizacji linii średnicowej.

W praktyce kończy się kolejny ważny etap inwestycji, a od grudnia na większe zmiany będzie już czekać tylko odcinek pomiędzy Krakowem Głównym i Krakowem Płaszowem, na którym trwa odbudowa części wiaduktu nad ul. Grzegórzecką oraz budowa nowego mostu na Wiśle.