Które tramwaje pojadą Trasą Łagiewnicką? Wiadomo coraz więcej

Próbny przejazd tramwajów Trasą Łagiewnicką

Choć nie ma jeszcze oficjalnego komunikatu ani rozkładów jazdy, coraz więcej wiadomo już o tym, jakie zmiany w sieci tras tramwajowych zostaną wprowadzone po otwarciu Trasy Łagiewnickiej.

Na budowie Trasy Łagiewnickiej trwają obowiązkowe testy urządzeń odpowiedzialnych za bezpieczeństwo. Spółka odpowiedzialna za inwestycję chce w lipcu udostępnić nową drogę i torowisko dla ruchu. To będzie duża zmiana nie tylko dla kierowców, ale też dla rowerzystów i pasażerów komunikacji miejskiej.

Cztery linie zmienią trasy

Pierwsze informacje o tym, jakie linie zostaną skierowane na nową trasę, pojawiły się pod koniec marca, ale teraz wiadomo już więcej.

Zgodnie z zapowiedziami, co drugi kurs linii 50 ma zostać wydłużony przez Trasę Łagiewnicką do Borku Fałęckiego. W efekcie w godzinach szczytu tramwaj będzie tam kursował co 10 minut, poza szczytem co 15, a w weekendy co 20.

Od drugiej strony na nowy odcinek wjedzie linia 10, która zostanie wydłużona do Kurdwanowa. To stworzy połączenie z Podgórzem i Starym Miastem, ale też z Nową Hutą.

Trasą Łagiewnicką ma też pojechać linia 11, która obecnie zapewnia połączenie Ruczaju z rondem Matecznego, Podgórzem i Małym Płaszowem. Po zmianach tramwaj również ma dojechać do Małego Płaszowa, ale poprzez ulice Zakopiańską, Trasę Łagiewnicką, ul. Nowosądecką i ul. Wielicką.

Rekompensatą dla pasażerów z okolic Małego Płaszowa, którzy stracą połączenie jedenastką z Podgórzem, ma być przekierowanie linii 6. Ma ona już nie dojeżdżać do Kurdwanowa, ale do Małego Płaszowa i to również w weekendy.

Jak zwykle w takich momentach, zmiany tras oznaczają zysk dla jednej części pasażerów i stratę dla innej. Mały Płaszów straci bezpośrednie połączenie z rondem Matecznego, część Podgórza Duchackiego – ze Starym Podgórzem, a połączeń Ruczaju z Podgórzem będzie mniej – pojawiła się już nawet w Internecie petycja o utrzymanie dotychczasowych tras.

– Nie jesteśmy w stanie wszystkiego zmieścić, ponieważ pętla na Kurdwanowie nie przyjmie już więcej tramwajów – tłumaczy dyrektor Zarządu Transportu Publicznego Łukasz Franek.

Dodatkowy przystanek

W rejonie budowanej Trasy Łagiewnickiej ma się w najbliższym czasie pojawić jeszcze jeden przystanek tramwajowy. Powstanie on na ul. Zakopiańskiej, przy torowisku w stronę centrum miasta, w rejonie ul. Siostry Faustyny. To odpowiedź na postulaty mieszkańców, o których informowaliśmy szerzej tutaj:

– Wydałem generalnemu wykonawcy polecenie wykonania dodatkowych prac związanych z budową dodatkowego peronu przystankowego. Zgodnie z decyzją miasta i postulatami mieszkańców, przystępujemy w najbliższym czasie do realizacji. Na pewno będzie się to wiązało z koniecznością czasowego wstrzymania ruchu tramwajów i wprowadzenia komunikacji autobusowej – zapowiada Krzysztof Migdał, członek zarządu spółki Trasa Łagiewnicka.

Co z autobusem?

O ile nic się nie zmieni, obsługę komunikacją miejską ma zyskać również ten odcinek Trasy Łagiewnickiej, wzdłuż którego nie ma linii tramwajowej. Linia 136 jadąca z os. Kliny ma dojechać do Łagiewnik nie przez ul. Brożka, lecz przez Trasę Łagiewnicką i ul. Zakopiańską.

Czytaj wiadomości ze swojej dzielnicy:

Dębniki Łagiewniki-Borek Fałęcki Podgórze Duchackie
comments powered by Disqus