Rusza kolejna duża inwestycja drogowa na północy miasta

Trasa Wolbromska będzie przedłużeniem odcinka pokazanego na zdjęciu fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

Wojewoda wydał decyzję ZRID dla budowy tzw. Trasy Wolbromskiej, czyli zachodniej obwodnicy Zielonek. Nowa droga poprowadzi od ul. Pachońskiego w Krakowie do węzła Zielonki na budowanej obecnie północnej obwodnicy.

Umowa z wykonawcą, firmą Strabag, została podpisana jeszcze w 2020 roku. To wspólna inwestycja miasta i województwa – za krakowski odcinek odpowiada Zarząd Inwestycji Miejskich, a za część poza granicami miasta – Zarząd Dróg Wojewódzkich. Nowa droga ma mieć ok. dwóch kilometrów długości, z czego połowa przebiega na terenie Krakowa.

Co w mieście?

Miejski odcinek Trasy Wolbromskiej rozpoczyna się w rejonie ul. Pachońskiego, gdzie połączy się z drogą, która już teraz powstaje w ramach budowy linii tramwajowej do Górki Narodowej, pomiędzy ulicami Opolską i Pachońskiego. Linia tramwajowa skręci w prawo, natomiast nowa droga – z dwiema jezdniami po dwa pasy, chodnikami i drogami dla rowerów – poprowadzi na wprost, równolegle do ul. Glogera. Wybudowany zostanie łącznik pomiędzy nową trasą a ul. Glogera wraz z rondem turbinowym. Na końcu nowa droga połączy się z powstającą północną obwodnicą Krakowa.

Koniec w przyszłym roku

– Przewidujemy, że roboty drogowe rozpoczną się w lipcu – mówi nam Agnieszka Ćwiertniewicz z Zarządu Dróg Wojewódzkich. ZDW zakłada, że prace zakończą się w 2023 roku, przy czym nie deklaruje, w którym dokładnie miesiącu będzie to możliwe. W komunikatach sprzed dwóch lat była mowa o połowie roku, ale należy się spodziewać opóźnienia.

Z punktu widzenia mieszkańców północnego Krakowa w naturalny sposób nasuwa się pytanie, czy kolejna inwestycja w rejonie ul. Opolskiej nie dobije już i tak mocno utrudnionego ruchu na północy miasta.

Jan Machowski z Zarządu Inwestycji Miejskich – a więc instytucji odpowiedzialnej również za budowę linii na Górkę Narodową i przebudowę al. 29 Listopada – zapowiada, że budowa Trasy Wolbromskiej rozpocznie się od strony Zielonek i stopniowo będzie się przesuwać w kierunku miasta. To nie oznacza, że sąsiadujące ze sobą inwestycje się nie nałożą, ale daje czas wykonawcy linii na Górkę Narodową trochę czasu na kolejne postępy. Szczegóły organizacji ruchu będą jeszcze ustalane, ale w pierwszej kolejności można się spodziewać zamknięć w miejscu przecięcia nowej drogi z bocznymi ulicami.

– Pamiętajmy, że kolejne odcinki dróg w ramach budowy linii tramwajowej będą stopniowo oddawane do użytku. Ulica Pachońskiego jest już dwukierunkowa, za jakiś czas zostanie też oddany do użytku nowy odcinek ul. Pachońskiego w stronę ul. Górnickiego, więc ruch będzie się odblokowywał – przekonuje Jan Machowski z ZIM. Na ulgę na pewno nie mogą natomiast jeszcze liczyć kierowcy jeżdżący ul. Opolską. Tam budowa dwupoziomowego skrzyżowania zajmie jeszcze dużo czasu. O postępach informowaliśmy szerzej tutaj:

 

Czytaj wiadomości ze swojej dzielnicy:

Prądnik Biały