Miejsca parkingowe na wagę złota. Po drodze trzeba pokonać wiele przeszkód

Zdjęcie ilustracyjne fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

W różnych częściach miasta przygotowywane są inwestycje dotyczące budowy miejsc parkingowych. To odpowiedź na potrzeby zgłaszane przez mieszkańców. Ale droga do takiej budowy bywa zaskakująco długa.

Problemy ze znalezieniem miejsca parkingowego to uciążliwość, na którą zwraca uwagę wielu kierowców w Krakowie. Samochodów zarejestrowanych w Krakowie są setki tysięcy, a wiele osiedli powstawało jeszcze w czasach, kiedy posiadanie własnych czterech kółek było rzadkością. Miasto nie ma możliwości zapewnienia każdemu kierowcy miejsca dla jego samochodu, ale to nie oznacza, że Zarząd Dróg Miasta Krakowa nie podejmuje działań, by odpowiedzieć w tej dziedzinie na oczekiwania mieszkańców.

Długa droga

Choć z zewnątrz wybudowanie miejsc parkingowych na osiedlu może się wydawać prostym zadaniem, wymaga ono jednak wielu formalnych przygotowań. Każdy z takich parkingów wymaga uzyskania pozwolenia na budowę, a jeśli w danym miejscu nie ma planu miejscowego – również decyzji ustalającej warunki zabudowy.

Budowa miejsc postojowych wymaga często przebudowy podziemnych instalacji, co znacznie zwiększa koszty, ale też wydłuża przygotowanie dokumentacji. Osobną kwestią jest wycinka zieleni. Z jednej strony zarząd dróg stara się przy takich inwestycjach ograniczać do minimum. Z drugiej – przepisy dokładnie precyzują, jakie parametry muszą spełniać budowane miejsca parkingowe i nie zawsze tej kolizji udaje się uniknąć. Wskazane parametry mogą też wymuszać punktowe poszerzenie drogi, by zapewnić wymaganą ilość miejsca do manewrowania.

Sprawa staje się znacznie bardziej skomplikowana, jeśli obszar jest objęty ochroną konserwatorską – a tak jest nie tylko w rejonie Starego Miasta, ale też np. w Nowej Hucie czy Krowodrzy. W zależności od lokalizacji, potrzebne są opinie urzędu konserwatorskiego lub nawet pozwolenia konserwatorskie. Na etapie tych uzgodnień wprowadzane są czasem znaczące zmiany, wpływające na liczbę budowanych miejsc (np. zmiana miejsc prostopadłych na równoległe).

Część tych inwestycji obejmuje przebudowę istniejących już parkingów, ale cel jest zawsze taki, by przy tej okazji zwiększyć liczbę dostępnych miejsc.

W różnych częściach miasta

W ubiegłym roku miejsca postojowe zostały wybudowane m.in. na os. Spółdzielczym i na os. Zielonym w Nowej Hucie oraz przy ul. Króla i Bogusza w Bieńczycach.

Podobnych zadań w nowohuckich dzielnicach było więcej. W ostatnim czasie zatoki parkingowe wybudowane zostały na os. 2 Pułku Lotniczego, w rejonie bloku nr 46. Prace zakończyły się pod koniec października i kosztowały ok. 785 tys. zł. Wcześniej, bo jeszcze w maju, zakończyła się budowa miejsc postojowych na ul. Zuchów, wzdłuż budynków nr 7 i 8. Przebudowywany był także parking przy ul. Samorządowej.

Kolejne takie prace są planowane przy ul. Zdrowej 13 w dzielnicy Prądnik Biały i na os. Na Skarpie przy bloku nr 12. W przyszłym roku mają też powstać miejsca parkingowe w trzech lokalizacjach w ramach Programu Budowy Parkingów Lokalnych – koncepcje są gotowe, trwa kompletowanie dokumentacji.

To nie koniec

Kolejne takie inwestycje są w przygotowaniu. Obecny rok Zarząd Dróg Miasta Krakowa przeznaczył m.in. na opracowanie dokumentacji dla budowy parkingu w Bieńczycach – na os. Jagiellońskim przy budynku nr 33. Z kolei w dzielnicy Mistrzejowice budowa parkingu planowana jest przy ul. Kniaźnina 29.

Dokumentacja była w tym roku przygotowywana również dla budowy parkingu na os. Przy Arce 5, przy ul. Jerzego Szajnowicza-Iwanowa. Wraz z parkingiem ma też zostać wybudowane odwodnienie i oświetlenie, a wcześniej trzeba będzie przebudować podziemne instalacje. Inwestycja ma zapewnione finansowanie na realizację w ciągu kolejnych dwóch lat. W przyszłym roku nowe miejsca parkingowe mają powstać przy ul. Ks. Siemaszki 25 na Żabińcu, a rok później – przy ul. Ks. Siemaszki 33. W obydwu przypadkach dokumentacja została już odebrana.

Z nowych miejsc parkingowych będzie można skorzystać także na południu miasta. Zyskają je m.in. pacjenci dojeżdżający do przychodni przy ul. Na Kozłówce w dzielnicy Bieżanów-Prokocim. W maju zarząd dróg wybrał projektanta i obecnie trwa przygotowanie dokumentacji. Projekt powstał także dla rozbudowy fragmentu ul. Bochenka, który ma zyskać zatoki parkingowe.