Most kolejowy spod Wawelu jedzie w Polskę

fot. PKP PLK

Dwanaście stalowych przęseł zdemontowanego mostu kolejowego na Wiśle przyda się w innych rejonach kraju.

W maju pociągi pojechały pierwszym z trzech nowych mostów, które powstają na krakowskiej linii średnicowej między Krakowem Głównym a Krakowem Zabłociem. Wykonawca rozpoczął proces demontażu dotychczasowej przeprawy, która zapewniała przejazd składów. Dwanaście przęseł o łącznej wadze 1440 ton jest skrupulatnie przygotowywane do demontażu i transportu. W ostatni weekend dwa pierwsze zostały wywiezione znad ulicy Podgórskiej.

W najbliższych tygodniach podobny proces przejdą kolejne elementy. W precyzyjnie zaplanowanej operacji używane są pociągi, ciężarówki, dźwigi i barki. Rozbiórka zakończy się we wrześniu, a wykonawca przystąpi do budowy nowej przeprawy.

W różne strony

Kolejarze zbadali most i zdecydowali, że dwanaście stalowych elementów po renowacji będzie służyć jako części wiaduktów i mostów. Pięć pojedzie do Zagórza na Podkarpaciu, gdzie zastąpi wysłużony most kolejowy nad Sanem. Trzy trafią do Częstochowy na linię Kielce – Fosowskie. Pozostałe przęsła zostaną wykorzystane do rewitalizacji wiaduktów kolejowych w Krasnymstawie i Rykach na Lubelszczyźnie, oraz Wojkowicach i Rudnikach na Śląsku.

Część większej całości

Budowa trzech nowych mostów kolejowych w Krakowie to element jednej z największych inwestycji PLK na południu kraju. W centrum miasta, pomiędzy stacjami Kraków Główny i Kraków Płaszów, powstają dodatkowe tory kolejowe. Nowe przystanki – Kraków Grzegórzki i Kraków Złocień ułatwią dostęp do kolei. Modernizowana linia średnicowa prowadzona jest na nowych estakadach i wiaduktach. Nad Wisłą cztery tory będą poprowadzone na trzech nowych mostach. Dodatkowo po jednym z nich poprowadzony będzie też ruch rowerowy i pieszy, co m.in. ułatwi dostęp do przystanku Kraków Zabłocie.

Czytaj wiadomości ze swojej dzielnicy:

Stare Miasto Podgórze